Is een opzegtermijn van 7 maanden wettelijk inzake een huurovereenkomst voor een handelspand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Daar is niet echt een eenduidig antwoord op. Het kan zijn dat je met onmiddellijke ingang kan opzeggen, maar het kan ook nog maximaal een jaar in beslag nemen. Als je een tijdelijk contract had, proefcontract, kan het gelijk. Zo niet, dan is de opzegtermijn langer. In de bron kun je opzoeken welke regeling van toepassing is en daaruit de conclusie trekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor bedrijfsonroerend goed gelden andere regels dan voor particulier verhuurde zaken. Of 7 maanden opzegtermijn wettelijk geldend is hangt van het afgesloten contract af.
Normaal geldt voor verhuurd bedrijfsonroerend goed een basis looptijd van 5 jaar, tenzij anders overeengekomen, met een opzegtermijn van 1 jaar ( dus voordat de 5 jaren zijn verstreken in het 4e jaar).
Ook langere looptijden (10 jaar of meer) kennen dan een opzegtermijn van tenminste 1 jaar.
Ook de verhuurder heeft zich te houden aan deze opzegtermijnen. Alleen in geval van wanbetaling door de huurder is verhuurder gerechtigd het huurcontract per direct op te zeggen met behoud van zijn recht op volledige aanspraak op de nog resterende huurtermijnen binnen het contract.

Een en ander wordt nl. altijd contactueel vastgelegd en is dan bindend voor beide partijen. Afwijkende looptijden zijn altijd rechtsgeldig toegestaan en daarbij ook afwijkende opzegtermijnen, mits vastgelegd in het overeengekomen contract.

Achteraf een verkorte opzegtermijn verlangen kan alleen met goedvinden van de tegenpartij (verhuurder). Als deze niet daarmee instemt dan blijft de huurder wel verplicht om de volledig overeengekomen huurtermijn te betalen ook al heeft hij niet meer de beschikking over het gehuurde of deze niet meer actief in gebruik.
De enige clausule die de huurder recht geeft op voortijdige beëindiging van de verplichting tot het betalen van huurpenningen is het recht van overdracht op een nieuwe huurder.

De huurder is gerechtigd om een nieuwe huurder te vinden voor het gehuurde bedrijfspand en deze mag dan de huurovereenkomst onder dezelfde voorwaarden overnemen en voortzetten tot einde looptijd.
Enige eis is dan wel dat de nieuwe huurder dezelfde branche uitoefent danwel met toestemming van de verhuurder het gehuurde overneemt.
Verhuurder mag met eisen komen omtrent kredietwaardigheid van de nieuwe huurder.
Is dat allemaal in orde dan kan het contract zonder nadelige gevolgen voor de oude huurder overgaan op de nieuwe huurder.