Waar moet ik allemaal op letten als ik wil adverteren?

Ik wil graag promotie maken voor een nieuw bedrijf. Ik heb besloten om dit via de regionale kranten te doen. Nu vraag ik me af wat daar allemaal bij komt kijken .. Waar moet ik op letten? Welke vragen moet ik stellen aan de redactie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat het veel geld kost en weinig oplevert aan respons. Een website en een vermelding op een startpagina.nl levert veel meer op en kost vel minder. Je kunt proberen een redactioneel stukje met een link naar je site te krijgen in de krant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat lijkt me toch erg van de branche afhangen. Er is bijvoorbeeld geen groot aantal mensen dat actief de aanbieding van de plaatselijke bakker gaat opzoeken via een startpagina. Dan werkt adverteren wel degelijk.

Antwoorden (2)

Ik zou via regionale kranten vooral met advertorials werken. Dat is een kruising tussen een advertentie en een artikel. Dat vinden mensen interessant om te lezen en blijft beter hangen dan een gewone advertentie. Een foto erbij met een persoon er op doet het ook altijd goed. Als je in meerdere kranten van dezelfde uitgever plaatst kun je een forse korting bedingen. ook willen met name huis-aan-huis-kranten nog wel eens een artikel plaatsen als je bij ze adverteert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de redactie hoef je op dit gebied geen vragen te stellen (die gaat over de teksten in de krant) maar je kunt ze wel kwijt bij de afdeling die de advertentie exploitatie doet (bij een media-adviseur, accountmanager, verkoop binnendienst of hoe die afdeling ook mag heten.)

Jij als klant bepaalt hoe het in de krant komt, dus hoeveel kolommen de advertentie breed is en hoeveel millimeter de advertentie hoog is. Jij bepaalt ook de plaatsingsfrequentie. De prijs per millimeter (of per plaatsing) wordt bepaald door de grootte van het contract. Dit contract moet ook binnen een bepaalde periode worden volgemaakt. Hoe kleiner het contract, hoe hoger de prijs per millimeter. Bij adverteerders zou dus de neiging kunnen ontstaan om een groot contract te nemen met het risico dat het niet wordt volgemaakt.
Het is dus handig om te weten: wat gebeurt er als ik de contractuele afspraak niet volmaak? Wordt dan een herrekening toegepast voor de al geplaatste advertenties voor het prijsverschil of wordt dan het nog niet afgenomen deel van het contract in rekening gebracht tegen de afgesproken prijs?

Bij het plaatsen zijn er ook keuzes. Wil je 'm op een advertentiepagina hebben (een linkerpagina) of tussen de teksten (op een redactiepagina, met de breedte van een of meer tekstkolommen). Dat laatste is natuurlijk duurder, omdat de kolommen meestal breder zijn en omdat de attentiewaarde hoger is.

Verder kun je alvast nadenken over kleurgebruik. Eén steunkleur, meer kleuren, full colour? Kleur is duur maar verhoogt de attentiewaarde.

Ook kun je vragen of er kortingen zijn bij het herhaald plaatsen van dezelfde advertentie. Dat bespaart de uitgeverij op zetkosten (als je 'm niet kant-en-klaar plaatsingsgereed aanlevert.)

Nogal wat huis-aan-huisbladenuitgevers geven meer kranten uit. Bekijk of het doorplaatsen voor jou zin heeft, dat zal het zeker hebben als je klanten uit een groter gebied komen, dus ook uit een gebied waar 'het andere blad van dezelfde uitgever' verschijnt. Normaal gesproken krijg je een korting als je de advertentie 'doorplaatst'.

Je bent zelf verantwoordelijk voor een inhoudelijk juiste aanlevering van de advertentie. Er zijn mensen die het ontwerpen uitbesteden aan een reclamebureau. Dat reclamebureau is dan vaak de klant van de uitgever van de krant (en krijgt daar zog. 'bureaukorting' voor). Bedenk wel dat je dan een stuk duurder uit bent (al zijn de advertenties vaak mooier), want het bureau werkt natuurlijk ook niet voor niets.
Computoon