Als starter zit ik qua inkomsten onder de grens waarop ik BTW moet afdragen, kan ik wel BTW terugvorderen over zakelijke aankopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja. Als je ondernemer bent voor de omzetbelasting kun je de BTW op aankopen (uiteraard volgens de wettelijke regels) in vooraftrek nemen. Ook wanneer je per saldo geen BTW hoeft af te dragen. Je valt nu waarschijnlijk onder de kleineondernemersregeling.

Voorbeeld van de site van de Belastingdienst
"Een fotograaf heeft een jaaromzet (exclusief btw) van € 30.000. Over deze omzet heeft hij 21% btw in rekening gebracht. Dat is € 6.300. Hij heeft goederen gekocht (zoals camera's, films, filters en lenzen) waarover hij € 5.330 btw heeft betaald. Dit bedrag mag hij als voorbelasting aftrekken. Om te bepalen hoeveel btw hij moet betalen, maakt hij de volgende berekening.

Btw 21% van € 30.000
€ 6.300
Voorbelasting
€ 5.330-
Btw-bedrag
€ 970

Vermindering voor kleine ondernemers
€ 970-

Te betalen
€ 0

Uitleg geen btw betalen
Als u in een jaar € 1.345 of minder btw moet betalen aan de Belastingdienst, hoeft u niets te betalen. Moet u minder dan € 1.883, maar meer dan € 1.345 btw betalen? Dan krijgt u vermindering. Bekijk hier het voorbeeld met vermindering op de te betalen belasting."

Toegevoegd na 11 minuten:
Zou de omzet in het voorbeeld hierboven euro 5.000.- zijn (21% hiervan is euro 1050..-) en de voorbelasting 5330.- dan krijg je BTW terug.

Toegevoegd na 15 minuten:
Er zijn 4 eisen om te kunnen voldoen aan de kleineondernemersregeling:
"U bent een natuurlijke persoon of een combinatie van natuurlijke personen, zoals een eenmanszaak, een maatschap, een vennootschap onder firma.
U moet na aftrek van de voorbelasting minder dan € 1.883 btw betalen in een jaar.
Uw onderneming is in Nederland gevestigd.
U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw. "

Toegevoegd na 20 minuten:
Voor de volledigheid:
De voorlopige vermindering bij de KOR kan nooit hoger zijn dan het bedrag dat in principe betaald zou moeten worden en kan dus nooit tot een teruggaaf leiden.
Computoon