Voor familie geldt geen vaste rentevoet. Als je de lening contractueel vastlegt, door beide partijen overeengekomen en ondertekend, geldt de door contractant gestelde rente.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als je niet oplet zal de fiscus een ten opzichte van de markt te lage rente als een gift zien , en dan moet je schenkbelasting betalen.
teusvh
10 jaar geleden
Een te hoge rente wordt ook als een gift gezien, maar dan aan degene die het geld uitleende. Tot een paar duizend Euro mag je overigens belastingvrij schenken, dus het moet wel om serieuze bedragen gaan voor je er een probleem mee krijgt.
Een goede rekenrente is de rente die de uitlener normaal op zijn spaarrekening krijgt. Dan kost het uitlenen hem niks extra.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de kans dat de lening en de rente niet betaald worden wordt zakelijk een risico-opslag berekend. In de familiesfeer geldt bovendien als extra risico dat in zo'n geval ook de familieverhoudingen nog verstoord kunnen raken.

5% acht ik een redelijke rente. Rentebetaling elke maand, berekend over het uitstaande bedrag, kan een goed gevoel geven.