Hoe moet ik mijn kilometerregistratie bijhouden als ik een aantal keer per jaar een auto huur (soms voor 1 dag, soms voor 1 week)?

Ik ben ZZP-er en voor sommige opdrachten/verzoeken is het handig om een auto te gebruiken, bijvoorbeeld omdat ik veel materiaal moet meenemen of omdat ik mij snel moet kunnen verplaatsen. Het huren van een auto is voor mij de beste optie op dit moment. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn zakelijke kilometers straks vergoed krijg? Of te wel, hoe zorg ik dat ik dit goed registreer?

Vraag 2: Mag ik de kosten van de huurauto ook opgeven als bedrijfskosten, om de BTW hiervan terug te vragen? Ook al heb ik in die periode geen zakelijke kilometers gereden, omdat er bijvoorbeeld geen opdrachten/verzoeken zijn geweest?

Toegevoegd na 28 minuten:
Toevoeging: Het kan voorkomen dat ik de auto voor voor de zekerheid een auto huur, omdat ik dan graag zo mobiel mogelijk wil zijn. Uiteindelijk kan het zijn dat ik er uiteindelijk geen zakelijke kilometers mee rijdt, hooguit van het verhuurbedrijf naar huis. De kilometers die ik er dan wel mee maak zijn dus privé en kunnen niet worden vergoed. Is het huurbedrag dan ook niet bij de bedrijfskosten mee te nemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Je kunt alleen kosten opnemen in je administratie die rechtstreeks verband houden met een opdracht alle andere kosten kunnen niet worden opgenomen. Als je een auto voor een opdracht huur heeft dat verder niets met een bijtelling te maken.

Antwoorden (1)

Antwoord op je eerste vraag:
Zorg voor een kloppende kilometeradministratie van de ritten van de huurauto's en houdt er rekening mee dat jij zodra jij privé meer dan 500 kilometer per jaar rijdt in zakelijk gehuurde auto's, er sprake is van bijtelling (voor EMZ gemaximeerd tot de werkelijke huurkosten)

Antwoord op je tweede vraag:
Ja, zolang jij maar achteraf aannemelijk kunt maken c.q. verantwoorden (aan de Belastingdienst bij evt vragen of controle) dat deze kosten een zakelijk belang dienden. Wat een zakelijk belang is bepaal jij, niet de fiscus. Alleen kan de belastingdienst het wel achteraf toetsen. Als jij voor bepaalde (potentiële) opvolging een auto nodig hebt, zijn dat zakelijk kosten, ook al heb je er op dat moment zakelijk geen gebruik van hoeven maken. Dat wist je vooraf immers niet.

Antwoord op je toevoeging: hier geldt wat mij betreft hetzelfde antwoord. Kosten verhuur zijn zakelijk op te voeren. Alleen in dit geval zou je die kosten juist ook niet kunnen opvoeren om onder de bijtellingsgrens van 500 km per jaar te blijven. Dat is een keuze