Betaal ik als ondernemer bijtelling op mijn auto?

Op dit moment rijd ik een auto van de zaak met rittenregistratie. Per 1 september ben ik uit dienst en start ik een eigen onderneming. Hiervoor koop ik op 1 september een auto op de zaak. Moet ik de rittenregistratie nu voort zetten en zo ja, welke actie moet ik dan ondernemen.

Mvg Richard

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja dat moet je voor als je niet meer dan 500 km per jaar rijd prive in de auto rijdt anders hoeft dat niet en betaal je gewoon de bijtelling.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de vorm waarmee je je onderneming gaat drijven en jouw positie daarin. Als je een BV start waarvan je dan DGA wordt dan moet je jezelf een vast salaris toekennen. Je bent dan in dienst als werknemer van je BV.
De BV is een zelfstandig rechtspersoon. De bedrijfsmiddelen van de BV worden uit het bedrijfskapitaal gefinancierd. Daar vallen ook auto's onder.
Ga je als DGA gebruik maken van een 'bedrijfsauto' van je BV dan dien je en een rittenregistratie bij te houden voor de zakelijke en privé kilometers en een bijtelling op je salaris te hanteren in het geval de auto niet onder de 0 bijtelling valt.

Je kunt ook een auto op persoonlijke titel kopen, dus privé, en de zakelijk gereden km's daarvan bij de BV in rekening brengen. Alleen is dat gebonden aan een fiscaal maximum km prijs. 0,19 ct/km (maar dat kan inmiddels meer of minder zijn)
Het voordeel is dan dat je dan geen bijtelling op je salaris hoeft te betalen. Het nadeel is dat alle onderhoud en extra kosten fiscaal niet aftrekbaar zijn evenals de btw op de brandstof enz.

Ga je een eenmanszaak beginnen of een CV of VOF dan heb je in principe geen 'vast salaris' uit je onderneming maar maak je gebruik van 'privé opnamen' uit je omzetten om in je levensonderhoud te voorzien. Deze privé opnamen worden boven een drempel belastbaar inkomen.

Ook hier heb je de keuze om een auto privé aan te schaffen en buiten de zaak te houden of deze als bedrijfsmiddel in de zaak te kopen.
Koop je de auto als bedrijfsmiddel dan geldt in principe hetzelfde als voor de BV vorm, privé gereden km boven de 500 km per jaar moeten met de fiscus worden afgerekend en bijgeteld worden als genoten privé opnamen en dus belastbaar inkomen.
Ook hier dus de rittenregistratie!
Als de auto binnen de bijtellingsregeling valt (14 of 20%) dan is dat ook genoten belastbaar inkomen uit de onderneming.
Ook hier geldt wel dat als de auto zakelijk is aangeschaft, de kosten hiervoor fiscaal van de winst aftrekbaar zijn, NIET VAN JE INKOMEN UIT DE WINST.

Koop je de auto privé dan mag je ook hier evt. zakelijke km's tegen het fiscale tarief bij je bedrijf in rekening brengen. Echter kosten voor onderhoud en dergelijke blijven dan ook voor eigen rekening en ook de btw mag niet worden teruggevorderd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor het boekhoudkundig bijhouden van de kosten vervoer, hoef je alleen maar alle nota's van kosten in te voeren in je boekhouding net zoals je dat met alle andere kosten en inkomsten doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let wel op! de fiscus accepteert geen losse brandstofbonnetjes meer voor de terugvordering van btw op brandstoffen. Hiervoor moet je een brandstofaccount openen bij een benzinemaatschappij waarbij je een op kenteken en bedrijfsnaam geregistreerde tankkaart krijgt waarmee je kunt tanken en periodiek een afrekening krijgt. De daarop opgevoerde btw kun je dan wel probleemloos terugvorderen.