Kun je aandelen op ieder moment verkopen?

Ik begrijp het namelijk niet zo goed, als je aandelen wil verkopen moeten er toch ook kopers zijn? kan iemand dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (3)

Nee, alleen als er een potientiele koper is en er overeenstemming is over de prijs en de verhandelingsplaats geopend is.

Wat dat betreft werkt net als bij de bakker. De winkel moet open zijn, er moet een klant in de winkel zijn en zijn broodjes moeten niet te duur zijn.

In de praktijk zal echter bij een bestens verkooporder van een beursgenoteerd aandeel , tijdens de openingstijden van de beurs altijd wel een koper zijn die het aandeel wil kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aandelen kan je niet op ieder moment verkopen, je moet wel zorgen dat je een koper hebt voor de aandelen. Dit kan onderhands, dit wordt niet vaak gedaan, en ook via een broker/bank, wat de normale gang van zaken is. De brokers en banken handelen vaak alleen wanneer de beurs open is, dus ben je beperkt tot de openingstijden van de beurs. Als je onderhands een deal kan sluiten, dan staat het je natuurlijk vrij om dat 's nachts, overdag of in het weekend te doen.

Kopers zijn er over het algemeen wel, maar als er geen koper is dan blijft je order gewoon staan tot er wel een koper is die de prijs wil betalen die jij wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonder koper komt inderdaad geen transactie tot stand.

Het maakt daarom uit of het gaat om beursgenoteerde aandelen of niet-beursgenoteerde aandelen. Bij de laatste soort kan het lastig worden een koper te vinden die een redelijke prijs biedt.

Bij beursgenoteerde aandelen vergemakkelijkt de organisatie van de beurs de handel. Verkopen tijdens openingsuren zal daardoor meestal geen probleem zijn. Het volume wat per dag verhandeld wordt geeft ook een aardige indicatie. Maar het kan voorkomen dat er geen koper te vinden is, een aantal jaren geleden was dat het geval bij sommige obligaties.