Hoe bereken ik een percentage aan commissie?

Ik kom er niet uit en ik hoop dat jullie me kunnen helpen;

Een leverancier biedt mij als agent een product aan voor €10,-. Als ik hier 15% commissie op wil verdienen verkoop ik het product voor €11,50.

Nu zegt die leverancier dat ik dit verkeerd bereken en het verkoopbedrag hoger dient te zijn, want Als hij 15% over €11,50 aan mij uitbetaald is dit €1,725 en houdt hij €11,50 - €1,725 = €9,775 over en dus geen €10,-.

Is er een eenvoudige rekensom zodat ik 15% commissie heb over het verkoopbedrag en dat de leverancier dan ook nog de €10,- over houdt. Ik zal er dus meer dan 15% bij op moeten tellen veronderstel ik!?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet niet zelf allerlei onwaarheden gaan stellen in je vraag. Heb je die 15% zelf bedacht?
Moet de leverancier nou 10,- krijgen?
Geeft de leverancier nou 15% Het is onduidelijk omdat jezelf je eigen theorie erin verwerkt. Geef de droge feiten en wat je wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De leverancier wil €10,- overhouden en ik wil 15% van het verkoopbedrag..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1/0.85 x10 is het antwoord volgens mij.

Het beste antwoord

Neem het percentage van de commissie en breng dit in mindering op 100 %.
100 - 15 = 85

Verkoopprijs wordt dan 100/85 * eur 10,00 = eur 11,76

De controle: 15% van 11,76 = 1,76 (de commissie)
En 11,76 -/- eu 1,76 = eur 10,00
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is betrekkelijk eenvoudig. Je past gewoon wat elementaire algebra toe. De verkoopprijs noem je P, jij krijgt 15% commissie op de verkoopprijs. De leverancier wil dat P-15%*P gelijk is aan 10. 0.85*P=10, P=10/0.85 =11.76.... . Verkoopprijs moet dus zijn 11 euro 76 of afgerond 11 euro 75