Kan ik parttime een BV oprichten?

Ik wil graag naast mijn baan in loondienst een bedrijf gaan starten en ik zou graag vanwege de professionelere uitstraling, het afdekken van risico's en het gescheiden houden van mijn prive situatie een bv oprichten.
Aangezien ik echter ook nog in loondienst ben zal ik hier nog niet al mijn tijd aan kunnen besteden.
Nu lees ik op de site van de kvk dat ik als DGA een minimum salaris moet hebben van €42.000 waarvan ik denk dat dit nog niet realistisch is.
Wat kan ik hiermee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Het gebruikelijke loon / DGA salaris (sinds 2013 overigens € 43.000,-) is geen wet van meden en perzen: het is alleen de grens waarbij de bewijslast van wat een voor jouw beroep passend DGA salaris is, verschuift van jou naar de fiscus toe.

Wellicht dus dat voor jouw beroep / bedrijf een lager gebruikelijk loon van toepassing is of kan zijn

Bij part time ondernemerschap heb je daarnaast de mogelijkheid om de fiscus te verzoeken ook het DGA salaris part time te mogen toe passen, of nog verder te verlagen (zelfs tot 0) als jouw omzet en kosten nog geen ruimte laten voor uitkering van een salaris. Kwestie van een schriftelijk verzoek indienen bij de belastingdienst met een goede onderbouwing (begroting, omzetprognose) en verzoeken tot verlaging van het DGA salaris

Sinds de nieuwe flex-BV-wetgeving ( waarbij de minimale kapitaaleis is verlaagd van € 18.000,- naar € 1,- ) vraag ik me af of een BV echt een professionelere uitstraling heeft. Iedere nono kan voor een paar honderd Euro immers een BV oprichten.

Afdekken van risico's kan ook anders: zorg dat je geen verplichtingen aangaat die je niet kunt nakomen, zorg voor goede voorwaarden en vooral goed werk. Dan zijn de restrisico's beperkt en/of eenvoudig en goedkoop verzekerbaar.

Een BV oprichten is verstandig als je bepaalde financiële risico's loopt waarmee je failliet zou kunnen gaan met een restschuld. Maar bedenk je ook dat ook die zekerheid deels schijn is: veel banken en Qredits laten starters privé meetekenen voor de eerste financiering / krediet en bij bestuurdersaansprakelijkheid (bijvoorbeeld door het aangaan van financiële verplichtingen waarvan je als bestuurder had kunnen weten dat je ze niet kon nakomen) ben je alsnog volledig privé aansprakelijk te stellen.

Last but not least: bij een BV heb je geen recht op speciale ondernemersfaciliteiten zoals startersaftrek en ondernemersaftrek. Zolang jij part time onderneemt en nog niet voldoet aan het urencriterium (1225 uur per jaar besteden aan je bedrijf) is dat nog niet zo spannend, maar zodra je dat wel doet of gaat doen, laat je met een BV vele duizenden Euro's fiscaal voordeel liggen die je wel had kunnen krijgen als Eenmanszaak