Ik heb een fout in mijn administratie ontdekt, maar ik heb mijn omzetbelasting al aangegeven. Hoe kan ik een correctie aanbregen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Als u uw btw-aangifte naar ons verzonden hebt, kunt u die alleen nog wijzigen of aanvullen met het formulier 'Suppletie omzetbelasting'. Sinds 1 april 2012 is het gebruik hiervan verplicht en kunt u wijzigingen niet meer per brief indienen. U kunt het suppletieformulier invullen en verzenden op het beveiligde gedeelte van de internetsite of downloaden.

Verplicht aangifte corrigeren

Hebt u dit jaar of in de afgelopen 5 jaar te veel of te weinig btw aangegeven? Dan bent u verplicht dit aan ons te melden. Er zijn 2 situaties mogelijk:

U moet een aangifte over een bepaald tijdvak corrigeren.
Vermeld in het suppletieformulier het tijdvak en de gecorrigeerde gegevens voor dat tijdvak.
U moet een heel kalender- of boekjaar corrigeren.
Vaak blijkt na afloop van het jaar dat u correcties hebt op de aangiften die u hebt ingediend. Bijvoorbeeld bij het opmaken van de jaarrekening. U vermeldt in het suppletieformulier de gecorrigeerde gegevens voor het hele jaar. Het kan zijn dat wij u nog een specificatie vragen nadat wij het formulier hebben ontvangen.
Let op!
Is correctie van uw aangifte(n) nodig? En blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen? Dan mag u deze verwerken in de eerstvolgende aangifte. Verwerk de correcties in de juiste rubrieken van de aangifte. Houd er rekening mee dat u dan geen teruggaafbeschikking of naheffingsaanslag krijgt.

Deze correctiegrens van € 1.000 geldt niet voor correcties op de kleineondernemersregeling. Hoe u deze regeling corrigeert, leest u bij Correctie kleineondernemersregeling.

Btw terugvragen

In een aantal situaties moet u een afzonderlijk verzoek doen om teruggaaf van btw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovenstaand antwoord klinkt mij erg ingewikkeld. Op de site van de Belastingdienst staat namelijk ook nog wat anders:

Als je bent ingelogd als ondernemer, toets dan "Help" en klik op de vraag:
Ik heb een fout ontdekt in mijn aangifte. Kan ik deze nog wijzigen en opnieuw insturen? In het antwoord vind je dat dat alleen voor aangiften VPB/IB en LB kan. Voor omzetbelasting staat er "wijzigingen in uw aangifte omzetbelasting (of opgave intracommunautaire prestaties) moet u schriftelijk doorgeven aan uw belastingkantoor".
https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/spdo/toonserviceberichten#

Ik zou even bellen met je belastingkantoor om te vragen wat in jouw geval de handigste oplossing is. Stel dat je bijvoorbeeld maar een enkele factuur bent vergeten mee te nemen in de af te dragen btw of de te verrekenen voordruk, dan zou je voor kunnen stellen om deze in de eerstvolgende periode (maand, kwartaal) mee te nemen. Vooral als dit niet tot een grote verschuiving leidt, maar slechts een kleine correctie betreft. Zo lang je een en ander maar heel goed vastlegt en zorgt dat van elke ingediende aangifte de onderliggende berekeningen aanwezig zijn. Op die manier is het altijd achteraf te controleren.

Natuurlijk wel goed op letten dat het een eenmalig iets is en er geen gewoonte van maken!