Ik heb mijn eigen eenmanszaak en ga nou in loondienst. Mijn vragen zijn of ik mijn eenmanszaak gewoon kan aanhouden?

Ik heb mijn eigen eenmanszaak en ga nou in loondienst. Mijn vragen zijn of ik mijn eenmanszaak gewoon kan aanhouden? En hoe het gaat met de belasting voor mijn zaak. Zolang ik in loondienst werk zal ik niet werken als ZZP-er maar weet natuurlijk niet hoe lang ik in loondienst blijf dus wil het liefst mijn zaak niet stop zetten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

"Een op de vijf starters houdt er naast het eigen bedrijf een baan in loondienst op na. Van die hybride ondernemers beschouwt driekwart het eigen bedrijf als een nevenactiviteit. Dit blijkt uit een onderzoek van Panteia/EIM onder ondernemers die in 2008 startten".

"Financiële zekerheid is een belangrijke reden om een baan in loondienst te houden. Veel ondernemers kunnen nog niet rondkomen van hun eigen bedrijf of zijn onzeker over de toekomst van hun onderneming"

Je kunt dus naast je eigen zaak, gewoon in loondienst bij een ander bedrijf.

http://www.kvk.nl/nieuws/2012-07-04---een-op-vijf-startende-ondernemers-ook-in-loondienst/

http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/kies-uw-start/starten-naast-een-vaste-baan/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe kun je 'm aanhouden maar er zijn werkgevers die in hun arbeidsovereenkomst een 'verbod op nevenwerkzaamheden' hebben staan of in ieder geval verlangen dat de werknemer toestemming vraagt aan zijn werkgever voordat hij 'nevenwerkzaamheden'uitvoert.

Stel dat de eenmanszaak van jou een reparatiebedrijf van computers is en je treedt als werknemer in dienst bij een computerreparateur dan is het begrijpelijk dat de werkgever niet zal goedkeuren dat je dat ernaast blijft doen, zeker niet als de klanten uit dezelfde regio komen. Zo staat er in veel arbeidsovereenkomsten ook een concurrentiebeding dat feitelijk dezelfde bescherming van de werkgever op het oog heeft, maar dan nadat je daar vertrokken bent als werknemer.

Kortom, kijk eerst of beide soorten activiteiten elkaar niet 'bijten'.
Computoon