Aan wie belasting betalen bij import?

Het geval is als volgt:
Ik ben bezig om producten vanuit China te importeren. Nu is er een artikel 23 waar je recht op moet hebben en dat artikel zorgt ervoor dat je de BTW niet hoeft te betalen bij de import. Natuurlijk moet de BTW na verkoop in Nederland wel worden afgedragen. Mijn vraag is nu, wat als je nog geen recht op artikel 23 hebt. Hoe werkt het importeren dan en aan welke douane moet je aangeven dat je producten er aan komen? Er moet namelijk omzetbelasting betaalt worden als ik me goed ingelezen heb.

Groet Anton

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als u goederen importeert uit een niet-EU-land, moet u btw betalen. U doet dit normaal gesproken bij de Douane bij de zogenoemde aangifte ten invoer. Deze btw trekt u als voorbelasting af in uw btw-aangifte als u recht hebt op aftrek van btw. U kunt ook de btw bij import aangeven in uw btw-aangifte. U moet dan schriftelijk een vergunning artikel 23 aanvragen bij uw belastingkantoor. U hoeft bij de Douane dan geen btw te betalen. In plaats daarvan geeft u de btw aan in uw btw-aangifte. Hebt u recht op aftrek van btw? Dan kunt u deze btw ook als voorbelasting aftrekken in uw aangifte. U betaalt dan per saldo niets.
ronron1212