waarom is shorten toegelaten op de beurs, terwijl juist de bankiers dit een verstoring van het marktmechanisme vinden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Eerst even een beetje uitleg betreft SHORT-begrip :

"In een markt kunnen we met een aandeel 2 dingen doen. We kunnen LONG gaan of we kunnen SHORT gaan. Opgelet: LONG of SHORT hebben in deze betekenis niets te maken met tijd.Met een LONG-positie gaan we ervan uit dat we onderaan instappen om met winst bovenaan te kunnen verkopen. We anticiperen dus op de waarschijnlijkheid dat het aandeel zal STIJGEN. Een SHORT-positie daarentegen impliceert dat wij trachten winst te maken op een aandeel dat naar beneden komt. Dat lijkt een beetje eigenaardig maar toch kan dat. Hoe gaat shorten dan concreet in zijn werk? We maken het U duidelijk met een concreet voorbeeld:

U wil 100 aandelen X 'shorten' aan 60$: 60$x100=6000$ die door uw broker worden ‘bewaard’ in provisie
Uw makelaar ‘leent’ 100 aandelen van een andere klant
Uw makelaar verkoopt die 100 aandelen aan 60$ per stuk. Die 6000$ worden door de makelaar bewaard (safekeeping)
De volgende week zijn de aandelen 10$ gezakt en kosten 50$
Uw makelaar neemt 5000 $ uit de safekeeping en koopt 100 aandelen terug aan 50$ per stuk. Die aandelen gaan terug naar de persoon die ze heeft geleend.
U sluit uw positie (coveren): In ruil voor uw aandelen krijgt U uw originele 6000$ terug, + de overgebleven 1000$ uit de safekeeping - commissie.
Concreet verkoopt U dus aandelen die U zelf NIET bezit maar die zijn geleend om ze later aan een goedkopere prijs terug te kopen. Wanneer U de orders effectief uitvoert activeer U dus EERST een (short)SELL order om later uw positie af te sluiten (te 'coveren') met een BUY."

Vooral dat laatste slaat tegen de borst. Je verkoopt aandelen die je zelf niet bezit. Het 'daytraden' en dergelijke moesten ze afschaffen. Als je ziet hoe vb. fortis, dexia,..op één dag met 20 % kunnen stijgen in deze woelige periode, zouden ze moeten afschaffen. De volgende dag weer 20% lager!
Hoe is het mogelijk dat een 'bankwaarde' plots 20% omhoog kan gaan. Met dit systeem wel en andere , wél. En het is de kleinere belegger die steeds te laat komt zodra een plotse terugval van de koers er aan komt.
De toegevoegde waarde die een beurs kàn geven aan een bedrijf is momenteel totaal zoek. Uit een beurswaarde zou je normaal moeten kunnen afleiden hoe goed of slecht een bedrijf wel scoort. Nu kan je dat totaal niet meer beoordelen.
M.a.w. : daytraders en andere shortsellers : afschaffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Short selling werkt inderdaad verstorend op de werking van de beurs. Daarom is er ook tijdelijk een verbod geweest op short selling. zie artikel hieronder. Short selling speculeert op de mogelijke verliezen van een bedrijf het is dus in daarom kan je veel winst maken door geruchten over een bedrijf te verzinnen. Om die reden is het ook stopgezet. Naar mijn idee is de markt op dit moment nog wel in crisis maar is minder hysterisch kortom het is minder gevoelig voor geruchten. Echter we zijn nog steeds in een crisis en naar mijn idee is het daarom niet verstandig om nog aan shortselling te doen. Het verbod mag naar mijn idee dus nog wel wat langer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eind vorig jaar is er een verbod uitgegeven op short-selling op de beurs. Het mag dus eigenlijk niet toegelaten worden. Maar ik vraag me dan weer af of dat echt gecontroleerd kan worden?!

Groetjes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog even een aanvulling. Beleggers shorten natuurlijk niet om het even welk aandeel. Ze willen niet het risico lopen dat het aandeel stijgt want dan is hun verlies in principe onbeperkt!
Met andere woorden: ze gaan op zoek naar aandelen van bedrijven die de "rotte appels" in de economie-mand vormen. Zo was er een aantal jaren het bedrijf Enron. De top van dat bedrijf pakte altijd uit met glorierijke succesverhalen. En dat terwijl ze aan het frauderen waren. Shorters trachten dat te doorprikken, ze zijn de klokkenluiders doordat ze geld inzetten op het uitkomen van die fraude of op nefaste resultaten van een slecht bedrijfsbeleid.
Shorters nemen veel risico. Wat natuurlijk niét door de beugel kan (en wettelijk verboden is), is het verspreiden van valse geruchten over een bedrijf om in de hoop dat de aandelenkoers zakt, geld te verdienen via de shorttechniek.
Zoals zoveel zaken, is het een tweesnijdend zwaard.