Kan ik een overeenkomst sluiten met een particulier?

Als ondernemer (eenmanszaak) zou ik graag een overeenkomst willen sluiten met een particulier?
Dit gaat dan om een vriend van me, en we willen een "site" (idee wordt nog uitgedacht) beginnen en de winst eerlijk (50-50) delen ..

Kan ik hier met hem een overeenkomst of contract opstellen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In principe kan het wel, maar je loopt het risico dat de belastingdienst jullie relatie aanmerkt als een dienstbetrekking. In dat geval loop je het risico dat je achteraf een boete en een groot bedrag aan achterstallige belastingen en sociale premies af moet dragen.

Afhankelijk van de aard van 'de site', de ambities en de grootte zijn er een aantal opties. Gaat het om een site die ver van je huidige ondernemingen ligt? En gaat het om een hobby-site of een site waarbij je slechts een kleine winst verwacht? Ga dan als twee particulieren met elkaar in zee. Gaat het om een groot project waarbij je verwacht flink binnen te lopen? Dan is een ondernemingsvorm meer geschikt.

Het advies is dus om vooraf goed te investeren in een advies van een fiscalist met kennis over arbeidsverhoudingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, natuurlijk alles wat je overeenkomt en opschrijft en samen ondertekent valt onder de overeenkomst. Een overeenkomst wordt ook wel eens een contract genoemd.