Hoort een directeur boven of onder het dagelijks bestuur in een organogram?

Ik moet van een casus een organogram maken. In de casus wordt aangegeven dat er binnen het bedrijf 1 directeur is en er een dagelijks bestuur is wat bestaat uit meerdere leidinggevende. Staat in dit geval de directeur bovenaan het organogram of het dagelijks bestuur? En de leidinggevende binnen het dagelijks bestuur sturen ook weer andere mensen aan. Gaat er dan een lijn van dagelijks bestuur naar de leidinggevende en daaronder de werknemers of gaat er alleen een lijn van het dagelijks bestuur direct naar de werknemers aangezien de leidinggevende al in het dagelijks bestuur zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

Het hangt ervan af hoe het in een bedrijf geregeld is. In het merendeel van de gevallen hoort de directeur boven het dagelijks bestuur, omdat die de eindverantwoordelijkheid heeft(meestal dus, niet altijd).
Als het dagelijks bestuur de leidinggevende aanstuurt moet daar een lijntje komen te staan, en niet richting de werknemers. Tenzij het dagelijks bestuur de werknemers aanstuurt, dan wel.
Hoe het precies moet hangt af van wat er in de casus vermeld staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
een bestuur is hoger dan een directie.
Normaal gesproken is het dagelijks bestuur eindverantwoordelijk. de directeur moet verslag doen aan het bestuur. De directeur heeft de dagelijkse aansturing van de organisatie. Het dagelijks bestuur is de leidinggevende van de directeur.
ronron1212
11 jaar geleden
Men moet inderdaad duidelijk onderscheiden tussen directeur en bestuur. De raad van bestuur dirigeert een bedrijf. In sommige gevallen is de directeur deel van deze raad van bestuur, maar hij is zelden daar voorzitter van. Dit is ook logisch, aangezien de raad van bestuur eigenlijk het bedrijf moet controleren en een garantie voor een goed leiding is voor de aandeelhouders.
Het spreekt vanzelf, dat kleinere bedrijven geen raad van bestuur hebben. Tevens doet daar de directeur ook de day to day business en is zowel operationeel als strategisch bezig.