Heb je een VAR verklaring nodig voor de Loonbelasting als je een maatschap hebt?

Ik ben met drie maten actief in de podiumkunsten. Er gelden veel afwijkende (fiscale) regels voor onze branche.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja moet mijn baas ook hebben als ie freelance werkzaamheden doet huurt die zelfde klant mij in dan is er niks nodig omdat ik in loondienst ben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u werkt binnen een vof of een maatschap, kunt u als vennoot of maat persoonlijk een VAR aanvragen. Wij beoordelen dan uw activiteiten in het samenwerkingsverband. Bij het invullen van de vragen moet u daar rekening mee houden.
ronron1212
11 jaar geleden
Het aanvragen van een VAR is niet verplicht. Een opdrachtgever kan er wel om vragen als hij of zij voor de werkzaamheden die je gaat uitvoeren duidelijkheid wil hebben of hij/zij loonheffing moet inhouden.

In sommige situaties kun je namelijk als zelfstandige je werkzaamheden uitvoeren. Je stuurt dan een factuur naar je opdrachtgever en betaalt zelf (via je aangifte) de inkomstenbelasting die je hierover verschuldigd bent.

Het kan ook zijn dat we het beoordelen als loondienst. Je bent dan als werknemer in dienst bij je opdrachtgever, op dat moment je werkgever. Hij/zij moet de belasting en premies inhouden. Dit heet loonheffing.
De VAR geeft op basis van de gegevens die je op het formulier hebt ingevuld aan, hoe de belastingdienst de situatie beoordeelt.

Met je werkzaamheden als podiumkunstenaar heb je misschien te maken met de artiestenregeling. Via deze regeling kun je ervoor kiezen om voor korte tijd in loondienst te zijn bij de opdrachtgever. Meer over de artiestenregeling: http://bit.ly/VQyTs9

Met vriendelijke groet,
Tobias (^TH)
Webcareteam Belastingdienst