Heb nog maar klein baantje : ( Bijstand aanvulling. Vriend en ik willen samenwonen. Hij BBZ levensonderhoud ivm crisis. Gevolgen?

Graag info over wat er voor ons zou veranderen en wat mijn plichten/rechten worden (soll. plicht partner bijv? ivm BBZ?). En we overwegen of ik mee ga werken in zijn onderneming. Info daarover in combi met de BBZ ook ZEER welkom. Dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bijstand zal je kwijt raken. Je vriend heeft een bbz uitkering en je kunt dan geen bijstand behouden. je moet bij samenwonen ook alle inkomsten melden anders kan je in vervelende problemen komen. Wat is een BBZ-uitkering

Een BBZ-uitkering is een periodieke uitkering voor het dagelijkse levensonderhoud. Het wordt als aanvulling op het bedrijfsinkomen en het overige inkomen verstrekt. Deze uitkering ligt op bijstandsniveau en is renteloos.

De periodieke uitkering wordt in eerste instantie als lening aan de ondernemer verstrekt. Na inlevering van de jaarcijfers over het afgesloten boekjaar bepaalt de gemeente (op basis van wettelijke normen) of u de lening om niet krijgt (gratis dus lening wordt kwijtgescholden), gedeeltelijk moet terugbetalen of dat u alles dient terug te betalen.

Tip: U dient er rekening mee te houden dat u de gehele periodieke uitkering voor levensonderhoud moet terugbetalen als uw inkomen in het betreffende boekjaar (waarin u die uitkering kreeg) boven de bijstandsnorm is uitgekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het antwoord Arnhem. Uiteraard ging ik er al van uit dat mijn bijstand weg zou vallen als we gaan samenwonen. Graag zelfs. Hou niet vd afhankelijkheid. Heb het altijd zelf gered.

Maar weet jij ook of ik naast mijn kleine baantje sollicitatieplichtig ben ivm BBZ vriend als we gaan samenwonen? Ik zou nl graag , naast mijn baantje, willen meewerken in zijn onderneming zodat die (sneller) vlot getrokken kan worden en wij van wat voor vorm van ondersteuning af zijn. Dank alvast voor de moeite!