Hoe hoort de balansopstelling in aangifte en administratie (ZZP)?

Hallo,
Ik ben halverwege 2012 begonnen met mijn bedrijfje. Mijn inkomsten worden gezien als winst uit onderneming.

Nu ben ik vandaag bezig geweest met de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers 2012. Dit is zo goed als gelukt, maar ik heb nog een vraag over de vermogensopstelling.

Voor de aangifte:
Ik wil de balans graag zo eenvoudig mogelijk houden. Privé en zakelijk lopen door elkaar heen bij mij. Dit ervaar ik niet als probleem gezien het lage en overzichtelijke aantal transacties. Ik heb het nu als volgt ingevuld in het aangifteprogramma.
Saldo w/v-rekening: € 10.182
Waarde activa: € 570 (voorraad + kas)
Eigen vermogen: € 570
Privé-onttrekkingen: € 9.612 (=10182-570)
Is dit goed voor de belastingdienst?

Hoe doe ik dit op de balans in mijn eigen administratie?
Kan ik hier de saldi op de balans ook op € 570 bepalen en saldo winst W/V gewoon op € 10.182 bepalen?
Of moet ik hier de privé-onttrekking ook vermelden? Ik kan die precieze onttrekking van €9612 niet aantonen, dit doordat de financiën prive en zakelijk door elkaar heen lopen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

In principe is het zoals je gedaan hebt acceptabel.

De beknopte balans en winst- en verliesrekening bij de belastingaangifte zijn voor de Belastingdienst (en voor jezelf) een controlemiddel. De Belastingdienst gebruikt deze gegevens om de gegevens in de aangifte te verifiëren, en ook om ondernemers te signaleren die een bezoekje van de inspecteur zouden moeten krijgen omdat de balans ernstig afwijkt van wat er in de branche gebruikelijk is.

Maar de aangifte wordt vastgesteld op basis van de daadwerkelijke (fiscale) winst: mocht bij een controle blijken dat de balans een zootje was, maar er toch de juiste winst uit kwam dan zit daar geen nare gevolgen aan.

Overigens heb je het redelijk netjes opgelost, maar ik mis twee belangrijke dingen: zijn er nog debiteuren (activa) en crediteuren (passiva)? En hoe zit het met de BTW in het vierde kwartaal? Hierdoor zou je overlopende posten in het nieuwe jaar moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor de ietwat late reactie. Als je van de KOR gebruik maakt dan kan het nog steeds zo zijn dat je een overlopende post hebt. Als je bijvoorbeeld het hele jaar gewoon BTW afgedragen hebt en je pas in het vierde kwartaal de KOR toepast dan zou je nog geld van de Belastingdienst terug moeten krijgen. Maar je kan de KOR uiteraard ook het hele jaar door toepassen.