Hoe kom je als ZZP-er aan je eerste opdrachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In welke branche ben je werkzaam?

Het beste antwoord

Toen ik voor mezelf begon als zzp-er had ik gewoon de telefoon gepakt en begon ik met bellen naar potentiële opdrachtgevers. Dit is (buiten het gebruik van vrienden en kennissen) de meest directe en goedkoopste manier om aan werk te komen.

Even een waarschuwing vooraf. Zodra jij je inschrijft bij de KVK zal je door allerlei online advertentiebedrijven gebeld worden. Ik raad je aan dit niet te doen, ook niet als ze beweren dat jouw bedrijf al een aantal malen gevonden is via hun site.

Je kan er beter voor zorgen dat je zelf een nette website hebt en gevonden kan worden via Google.

Dan kan je je ook nog aansluiten bij een branche- of ondernemersvereniging. Dit zijn ondernemers onder elkaar die er (vaak) voor open staan elkaar te helpen.

Adverteren kan je het beste doe bij een regionaal krantje. Hierdoor houd je de kosten in de hand en hoef je bij een opdracht niet al te ver te rijden.

Toegevoegd na 59 seconden:
Maar dit is natuurlijk ook allemaal afhankelijk van de branche waar je in werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zal toch via je vrienden -en kennissenkring gaan. Dus van mond op mondreclame. Als je in de bouw werkt: werkloze bouwvakkers genoeg, solliciteren heeft niet echt veel zin --> klein beginnen bij een kennis (verbouwinkje) en hopen dat die het doorverteld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Wie zegt dat het om een bouwvakker gaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch echt mond tot mond reclame... Anders word het zo'n kleffe boel :p
Ik neem aan dat dit geen vakspecifieke vraag is, in dat geval kun je best overal en veel adverteren, de laagste tarieven aanbieden, of iets nieuws en origineels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin met kleine opdrachten, vrienden, kennissen en familie zodat je wat referenties ter beschikking hebt. Vervolgens zou je kunnen adverteren in de bekende weekbladen bij jou in de buurt. Ook zou je naar aannemers/bedrijven (als je loodgieter of elektricien of zo bent) kunnen gaan en met hun eens om tafel gaan zitten om daar de wat kleinere opdrachten binnen te slepen.
Maar het meeste haal je uit mond-op-mond reclame zoals ook is aangegeven.