Naheffing parkeerbelasting (parkeerboete) zakelijk aftrekbaar?

Als iemand een auto helemaal zakelijk rijdt en dus alle kosten mag aftrekken, geldt dat dan ook voor de z.g.n. 'parkeerboete'? Het gaat immers formeel niet om een boete, maar om een belastingmaatregel (net als de wegenbelasting).
Bij een snelheidsovertreding gaat het bijvoorbeeld wel om een sanctiemaatregel in de juridische zin. Die is niet aftrekbaar als zakelijke autokosten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een aparte kijk op een boete.
'heb je nu alwéér een boete' nee hoor ik moet alleen wat extra belasting betalen.

Het beste antwoord

Als er geen mogelijkheid was om de naheffing te voorkomen is deze aftrekbaar, echter als de bestuurder van het voertuig zich aan de regels had gehouden was de naheffing niet opgelegd, deze naheffing is dus een uitgave die voorkomen had kunnen worden en is dus niet aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als een naheffing te voorkomen is, dan is die niet aftrekbaar. Da's duidelijk.

Andere antwoorden (3)

De ondernemer die een zakelijke boete opgelegd krijgt, kan die niet als bedrijfskosten opvoeren. De wetgever heeft boetes nadrukkelijk uitgesloten van aftrek. Een boete heeft een bestraffend karakter, en daar past geen fiscale tegemoetkoming bij.

Boetes zijn niet aftrekbaar als bedrijfskosten. Dat is expliciet zo geregeld in de belastingwet. Die aftrekbeperking geldt voor alle soorten boetes die gericht zijn op bestraffing.

http://www.kuiperabc.nl/blog/boetes-zijn-niet-aftrekbaar-schadevergoedingen-bij-schikking-w%C3%A9l
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat boetes niet aftrekbaar zijn, weet ik. Mijn vraag komt juist voort uit het gegeven dat het GEEN boete betreft, maar een NAHEFFING. Strikt formeel dus geen sanctie (in juridische zin). Parkeerbelastingen zijn als voorheffing allemaal aftrekbaar. De vraag is dus of ze dat als naheffing ook zijn???
De belastingdienst heeft boetes uitgesloten van aftrekbaarheid. In het overzicht van de belastingdienst hieronder staan boetes op 0%. Per kostensoort ziet u welk percentage van de kosten u mag aftrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naheffing parkeergelden is geen boete die opgelegd wordt door de belastingdienst. Een naheffing pakeergelden is een gemeentelijke heffing, net zoals de heffing parkeergelden een gemeentelijke heffing is. Zoals de vraagsteller al duidelijk aangeeft gaat het niet om een boete maar om een naheffing, twee verschillende zaken.
Nu ook nog een pragmatisch Antw nee de boete of naheffing absoluut NiET !! Wat wel de parkeer kosten :) dus ga er niet door heen maar er omheen ?!? Dus vraag , of verzamel :) parkeer garage kwitantie's en boek ook steeds wat kleine parkeer kosten , en ja alle kruimels maken de boterham . Parkeer kosten lopen flink op zeker in de grote steden . Ps hou je de kilometers bij , let dan op plaats en data . Bij iedere belasting controle wordt scherp gekeken of de werkgever niet de boetes toch compenseert met grote weer naheffingen tot gevolg .