Moet je als stichting een kasboek hebben ?

Hallo, moet je als je een stichting begint een kasboek hebben ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Ja, je moet aan het eind van ieder jaar wel de financiën van de Stichting kunnen verantwoorden. Zonder iets zwart op wits te hebben, kan de Stichting worden beschuldigd van "Onbehoorlijk Bestuur" en dan worden de bestuursleden daar persoonlijk op naam afgerekend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als stichting moet je je financien verantwoorden dat kun je doen door middel van het voeren van een financiele administratie. Als je geen contanten uitgeeft heb je dan geen kasboek nodig. Maar is de stichting heel klein dat zou je kunnen volstaan met een soort kasboek.
ronron1212
11 jaar geleden
Alleen als je een kas hebt. Maar je zou ook Excelbladen kunnen 'inrichten' als kasboek, dat bespaart handmatig telwerk. Wel regelmatig backups maken...

Mijn advies: maak zo weinig mogelijk gebruik van een kas en doe zo veel mogelijk per bank. Ten eerste ligt dan alles 'automatisch' goed vast. Ten tweede: het vergemakkelijkt de controle en verantwoording aanzienlijk. Als je met een kas werkt zonder kasregister maar de kas slechts uit een geldkist bestaat, dan ontkom je er in veel gevallen niet aan om te werken met doorlopend genummerde bonnen (een serie voor ínkomende betalingen en een serie voor uitgaande) waarop alle mutaties worden vermeld. En waaraan de rekening wordt vastgeniet die per kas betaald is. Of de declratie die je per kas betaald hebt. En die nummers moeten ook weer in het kasboek overgenomen worden. Bovendien moet je maatregelen nemen om er zeker van te zijn, dat alle ontvangsten worden vastgelegd. En dat geen geld ongeautoriseerd wordt uitgegeven. Dus 'iemand' moet de gelduitgave al goedgekeurd hebben. En stel dat je vergeet een ontvangen bedrag in het kasboek vast te leggen en vervolgens een uitgegeven bedrag wel noteert... dan kan de kas administratief negatief worden. Wat natuurlijk nooit mag want leger dan 0,00 kan een kas niet worden.

Kortom, als je geen kassa hebt, vermijd dan 'als het effe kan' een kas en doe alles over de bank.
Computoon