Geldt de Nederlandse incasso wet ook voor debiteuren in een ander land?

Ik heb een product op bestelling verstuurd naar België. Het lijkt erop dat deze factuur niet voldaan word. Dien ik hierop de nieuwe incassowet WIK toe te passen?

Het gaat om een Business-2-Business levering.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt af van welk recht van toepassing is. In de regel geldt dat als er niets anders geregeld is, dat het nationale recht van het land van de leverancier van toepassing is.

Dit betekent dat als u contractueel (of in algemene voorwaarden) niets anders geregeld heeft, mocht uw vordering ooit bij een rechter komen, dat deze aan het Nederlandse recht getoetst wordt.

Dat betekent dus ook dat de rechtmatigheid van het doorberekenen van incassokosten ook aan het Nederlands recht getoetst moet worden. Zoals u waarschijnlijk al weet betekent dat u eerst een laatste aanmaning moet sturen voordat u dit mag doen. (Artikel 6:96 Burgerlijk Wetboek).

Bij vorderingen op consumenten is er sprake van dwingend recht: er kan dus niet vanaf geweken worden. Bij zakelijke klanten mag er in de overeenkomst of de algemene voorwaarden vanaf geweken worden. Is daarin niets geregeld dan gelden de wettelijke regels.