Is mijn huisbaas verplicht mij een factuur te sturen?

Huur een horecaruimte van mijn huisbaas ( is een bv.) en heb een opostalverzekering via hem lopen. Krijg van de opstal slechts een polisblad van zijn verzekering met het verzoek hem te betalen. IS hij niet verplicht voor zowel de huur ( per kwartaal) en de opstalverzekering mij een volgens de eisen van de belastingdienst factuur te verschaffen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (3)

Ja natuurlijk, gespecificeerd en met het BTW bedrag. Anders is hij zwart bezig als hij dat nalaat en krijg jij problemen met de belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verplichting tot het uitreiken van een factuur hangt af of er wel of geen BTW over het goed of de dienst betaald wordt. De regel is het dat de Wet op Omzetbelasting de ondernemer verplicht om facturen uit te reiken (artikel 35 lid 1), maar dit geldt niet voor van omzetbelasting vrijgestelde prestaties (artikel 35 lid 3).

De verhuur van een bedrijfspand is in beginsel vrijgesteld van BTW, tenzij er onderling afgesproken is dat er BTW bij komt. In dat laatste geval is je verhuurder dus verplicht om de factuur uit te reiken!

Als er dus geen BTW is, dan is de verplichting van de factuur afhankelijk van datgene wat in de huurovereenkomst afgesproken is.

Voor de opstalverzekering hangt het af van hoeverre je verplicht bent deze af te nemen. Als deze onderdeel is van de huurovereenkomst en je hebt als huurder niet de keuze om deze bij een andere partij af te nemen, dan is het onderdeel van de hoofdsom van de huur en valt het dus onder de BTW-keuze die jullie gemaakt hebben.
Kan je de verzekering wel opzeggen? Dan wordt deze beschouwd alsof de verhuurder deze aan je doorbelast. In dat geval geldt dat er bij verzekeringen geen BTW gerekend wordt, en dus is de doorbelasting ook vrij van BTW. In dat geval hoeft er dus geen factuur uitgereikt te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgezien van de verplichtingen aan de belastingdienst lijkt het me niet van goed ondernemerschap getuigen voor dit soort geleverde diensten geen factuur/kwitantie te sturen.

Voor zowel de huisbaas als jezelf lijkt het me een vanzelfsprekend onderdeel van de administratie. Voor de een aan de inkomsten-, voor de ander aan de kostenkant. En dan is meteen helder of er BTW in dat bedrag zit....