Als je als ZZP-er een kerstpakket voor jezelf koopt, kun je dit als zakelijke kosten afschrijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Een kerstpakket is een geschenk van een baas aan zijn personeel.
Je zou dus denken dat dit niet mag. Toch mag je jezelf belastingrij als zzp er een kerstpakket geven mits die hooguit 70 euro kost. Dit mag je dus bij de belasting declareren. Komt het boven de 70 euro, mag ook maar dan is het bedrag boven de 70 euro voor jezelf ( de zzp er)er uiteraard, niet voor jou prive.

Toegevoegd na 41 seconden:
http://www.webmasterresources.nl/ondernemen/kerstpakket-belasting-2010/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee dat kan niet wat dat heet prive.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat klinkt wel een beetje sneu....
Bovendien is een kerstpakket een kado aan een werknemer ; een zzp-er is geen werknemer maar een zelfstandige / eigen baas.
Je kunt het eventueel wel hier navragen http://www.belastingtips.nl/zakelijk/werknemer_belastingen/kerstpakketten_belastingvrij/
Wellicht mag je jezelf een belastingvrije kerstgratificatie (van maximaal 70 euro) toekennen ?

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, nog even vergeten : nee, in principe heb je als ZZP-er geen recht meer op een kerstpakket :).
Sommige bedrijven die veel ZZP-ers inhuren echter (zoals postbedrijven) zorgen vaak wel voor een klein kerstpakketje. Of individuele clienten die gebruik maken van de diensten van een ZZP-er.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ZZP-er kun je kerstpakketten kopen voor jouw relaties, de kosten zijn aftrekbaar. De belastingdienst zal niet controleren of je de pakketten weggeeft of zelf consumeert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Bovendien: waarom zou je voor jezelf een pakket kopen? Dan mis je het punt een beetje denk ik..

De "tip" dat de fiscus niet checkt of je de pakketten weggeeft, zou ik negeren..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of het mogelijk is, het antwoord is "ja"
Ja, dit kan. Dit kun je onder de werkkostenregeling boeken, maximaal €227,- per jaar aftrekbaar voor loon in natura zoals koffie, instant soup en een kerstpakket. Loon in natura kan ook aan jezelf als ZZP'er. Dat bedrag van 70 euro is verouderde informatie.