Ik heb een product gezien wat gepatenteerd is. Op hoeveel punten moet ik het product aanpassen zodat ik het toch kan verkopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Het gaat niet om het aantal punten, maar vooral om welke punten. Wees je ervan bewust dat hieruit rechtszaken kunnen voortvloeien. De rechter zal dan bepalen of er sprake is van ongeoorloofd handelen of niet. De scheidslijn kan erg dun zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hm, misschien had ik mijn antwoord als reactie moeten plaatsen. Op m'n mobiel kan ik dat zo gauw niet veranderen geloof ik.
Ik heb van het Nederlands Octrooicentrum van het ministerie van Economische zaken dat:

1. Een ander mag niet zo maar een idee of ontwerp overnemen.

2. Wel kan men zich bij het ontwikkelen van een nieuw product laten inspireren door de openbare, gepubliceerde informatie over bestaande, beschermde producten.

Punt 1. kan heel breed uitgelegd worden, het ontwerp kan verschillend zijn, maar het uiteindelijke idee kan wel overeenkomen. Dus zelfs als je iets aan je ontwerp verandert, kan het zijn dat je een beschermd idee overneemt.

Je kunt via onderstaande link contact opnemen met het Nederlandse Octrooicentrum, zij kunnen je meer informatie geven. Ik zou in ieder geval niet zomaar beginnen met het produceren van een product voordat je ZEKER weet wat wel en niet mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij je baseert op dat product, dan mag het niet. Dat is juist waarom zij een octrooi hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Een product" is een erg breed begrip.

Om een octrooi te omzeilen moet je het opzoeken en precies bekijken waar patent op gegeven is en in welke landen. Meestal is er maar een klein onderdeel van het product gepatenteerd. Dat deel mag je dan niet na maken.
Vaak is het octrooi ook alleen in bepaalde landen geldig. In de andere landen zou jij het dan misschien kunnen uitbrengen.
Zoek op espacenet naar dit octrooi.

Gaat het om een afbeelding of een boek dan heb je het niet over patent maar over auteursrechten. In dat geval mag je er uit het citeren, maar niet kopiëren.

Gaat het om een logo of een merknaam dan gelden er weer andere regels.