Hoe gaat het in zijn werk? Een bedrijfje opzetten, je inschrijven bij de kvk en dan je belastingzaken regelen e.d.

Ik zit eraan te denken mijn diensten als webdesigner aan te bieden via een eigen website. Het gaat hier puur om de site zelf, dus niet om hosting.

Het lijkt mij echter wel dat als ik geld vraag wanneer iemand een website bij mij koopt daar belasting over moet worden betaald. Ik riskeer liever geen boete voor zwartwerken :P

Maar ik weet helemaal niet hoe dat precies gaat...

Ik heb wel een beetje een idee:

-inschrijven kvk
-bedrag website inc 21% btw.

Maar hoe betaal ik die btw dan enzo? doe ik dat maandelijks via papieren, of moet het direct worden overgeboekt?

Hoe verwerk ik dat evt. in mijn factuur naar de klanten toe e.d.

Kan iemand mij dit (desnoods in jip en janneke taal) even uitleggen zodat ik weet hoe ik het moet opzetten in ieder geval?

tnx

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Beste Maartje,

Om je goed voor te bereiden voordat je gaat beginnen als zelfstandig ondernemer, kun je je aanmelden voor een startersgesprek. Hiervoor hoef je enkel te bellen met de BelastingTelefoon 0800-0543. Ook vind je veel informatie op www.belastingdienst.nl/starters. Daarnaast kun je je ook aanmelden voor een startersbijeenkomst van de KvK en de Belastingdienst: http://bit.ly/Tc24Re

Ter aanvulling op Ron wil ik je nog vertellen dat je na inschrijving bij de KvK van ons binnen 1 week een bevestiging krijgt van je btw-nummer. Je krijgt inloggegevens om als ondernemer in te loggen op onze website om je btw-aangiftes te doen. Als het tijdvak verstreken is, krijg je een uitnodiging om btw-aangifte te doen. Daar zit ook een acceptgiro bij om btw af te dragen.

Anoek
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je je inschrijft bij de KvK krijg je daar ook meteen je btw nummer. Met dit nummer kan je digitaal je btw aangifte doen. Dus de betaalde btw van je inkoop geef je daar op en eventueel betaalde btw van goederen die je nodig hebt voor je bedrijfsvoering. Daarnaast geef je de ontvangen btw op van je gefactureerde omzet. Het verschil moet je dan betalen als af te dragen btw.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey dankjewel:) Moet ik die aangifte eens per maand doen, of direct als ik een betaling van een factuur heb binnengekregen?
ronron1212
11 jaar geleden
meestal als een klein bedrijf bent 1 x per kwartaal. Je geeft per keer alle gefactureerde omzet btw op en niet pas als ze betaald is.