een abonnement op een parkeergarage is 50 euro per kwartaal. Nu is deze garage overgenomen en verhoogd de prijs naar 110 euro per kwartaal. Mag dit?

Ik wil weten of dit wettelijk wel toegestaan is om zomaar prijzen te verdubbelen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik een dure parkeerplaats. Ongeacht waar je woont. Asociaal duur zelfs. Heb je een vaste plek en is er videobewaking en een slagboom/toegangspoort?
ItisILeClerc
11 jaar geleden
waarom zou de eigenaar de prijzen niet mogen vaststellen?

Antwoorden (3)

Wettelijk is er weinig tegen te doen. Je kunt klagen bij de exploitant en de gemeente maar die zullen ongetwijfeld smoesjes klaar hebben en je bent waarschijnlijk niet verplicht om die garage te gebruiken.

Het gebeurt in alle gemeenten: betaald parkeren tegen schappelijke prijsjes om parkeeroverlast te verminderen, er blijkt controle nodig, de parkeercontroleurs betalen zich terug, er wordt minder fout geparkeerd dus de inkomsten lopen terug, de tarieven gaan omhoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb 't ook meegemaakt. Niet een geleidelijke jaarlijkse verhoging. Het bedrag van de parkeervergunning werd van het ene op het andere jaar verdubbeld. Terwijl ik niet eens een eigen/vaste parkeerplek heb. Er zijn niet veel gemeenten waar je nog met een blauwe parkeerschijf mag parkeren. Om een brood te halen, te pinnen..., moet je eerst geld in de automaat gooien. Terwijl je meestal net zo snel weer terug bent.
Ja, dat mag. Als je nog een contract hebt, mag de verhoging pas ingaan na afloop van het contract of de abonnementsperiode. Je mag wel opzeggen als gevolg van de prijsverhoging, maar of je daarmee iets opschiet....

Het is gewoon een private overeenkomst. Je bent niet verplicht je auto in deze parkeergarage te zetten. Kwestie van vraag/aanbod voor de exploitant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar bij een verslechtering van de algemene voorwaarden kun je tussentijds zonder kosten het abonnement opzeggen. (Dat geldt niet bij wettelijke verhogingen die volgen uit aanpassing van het BTW-tarief of uit het doorvoeren van de inflatiecorrectie, als je hiermee al had ingestemd bij het aangaan van de overeenkomst.)

Het probleem is vermoedelijk, dat je je auto daar wilt blijven parkeren. Dan zul je de kosten moeten betalen.
Computoon