Moet je perse een zakelijke bankrekening hebben met een eenmansaak?

Een kennis van me kwam met die vraag omdat hij wil korten op z'n uitgaven. Een gewone rekening kost een stuk minder schijnbaar.

Kan het zijn dat je voor de belasting bij de bank je rekening als "zakelijk" moet openen?

Of is het voldoende een rekening te hebben waar je uitsluitend dingen mee betaald en geld op laat storten die te maken hebben met je zaakje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik raad al mijn klanten die een eenmanszaak hebben altijd aan wel een aparte rekening voor de zaak te hebben, maar geen zakelijke bankrekening te openen daarvoor. Meestal zien banken gelijk dollartekens als ze horen dat je een zakenrekening wil openen en betaal je ineens veel meer voor hun diensten.
Je moet dus gewoon een niet-zakelijke bankrekening op naam van de eigenaar openen en daarmee alle zaken doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als eenmanszaak hoef je bij mijn weten niet eens een aparte rekening te hebben. Je moet er alleen voor zorgen dat je administratie weergeeft welke betalingen zakelijk zijn en welke niet.
Natuurlijk is dit makkelijker bij een aparte rekening (En ik zou dit iedereen ook aanbevelen om te doen). Maar het is zeker niet zo dat je een speciale zakelijke rekening moet hebben (Of ze hebben de laatste jaren de regels aangepast)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook een eenmanszaak en wel een zakelijke rekening. Maar ik heb spijt. Het kost enorm veel meer en je krijgt er echt niets extra's voor. En je bent het niet verplicht dus ik raad het je af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Open aub wel een aparte rekening voor je zaak, zeker voor je boekhouding. Je wilt niet weten hoeveel tijd (en jou dus geld) om de prive dingen uit je zakelijke boekhouding te vissen. Als je bank het accepteerd hoef je geen zakelijke rekening te hebben, maar vergelijk de tarieven goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zakelijk rekening heeft als naam een rechtspersoon (de naam van de zaak). Een particuliere rekening kan alleen de naam van een natuurlijk persoon dragen. Als dat laatste geen bezwaar is kun je gewoon keizen voor een particuliere rekening, de scheiden zakelijk/privé dienst n.l. elders in de boekhouding naar boven te komen