Vriendin zakelijk helpen.. wat zijn de consequenties?

Mijn beste vriendin heeft een concept bedacht wat ik een heel goed idee vind,.. zij heeft echter het geld niet om het op te starten en ik wel.. ik denk erover om haar te helpen maar omdat het best veel geld is en ik ook geen miljonair ben wil ik een deel van de winst of het geld aan haar lenen..

maar omdat ik niet weet wat er gebeurd als we nu ook "zakelijk" dingen doen dat een vriendschap (wat mij dierbaar is) kan verpesten..

en als ik het haar zou lenen en het komt niet van de grond kan ze het niet terugbetalen,.. dan heb ik dat geld als t ware ook weggegooid,.. terwijl t ondanks dat ik het heb veel geld is,.. heb er lang voor moeten sparen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je misschien niet iets doen met garantstelling voor haar met een lening van de bank ?

Antwoorden (3)

Eigenlijk geef je zelf al antwoord op je eigen vraag : indien haar project flopt ben je je zuurverdiende centen kwijt én zal dat ontegensprekelijk een schaduw werpen op jullie verstandhouding, want zij zal zich schuldig en verlegen voelen, en jij zal gefrustreerd en (misschien) boos worden.

Ik zou het niet doen als ik jou was. Geld is zoveel makkelijker uitgegeven dan verdiend. En het zijn nu eenmaal crisistijden.

Een optie is om haar het geld te lenen en haar een 'schuldbekentenis' te laten schrijven. Zo ben jij juridisch ingedekt, maar wil niet zeggen dat je daarom ook je geld kan/zal terugkrijgen. Als ze niets heeft, kàn ze immers ook niets teruggeven.

Check vooraleer je het toch overweegt eerst eens hoe het zit met de wetgeving inzage handgiften. Daarvoor kan je terecht bij een notaris.

Ik vind het moeilijk om je daar de perfecte raad in te geven, maar met de info die je hier verschaft zou ik zeggen : niet doen.

Succes alvast en toch mooi van je dat jet het overweegt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad beter om dit niet te doen, hoe goed jullie verstandhouding (nu) ook is. Bekijk het alsof het om een vreemde gaat: zou je die onder deze voorwaarden geld lenen? Is het antwoord 'nee', dan zou ik daar lering uit trekken... +
Als het werkelijk zo'n goed concept is, dan hoef je eigenlijk niets te vrezen....
Wat belangrijker is: in hoeverre kan je het geld missen als je het onverhoopt niet terugkrijgt?
Als je het overweegt te doen, dan zou ik het melden bij de Belastingdienst als verstrekte lening . Je vraagt dan aan je vriendin rente die zij weer kan aftrekken en jou weer als gift kan geven (belastingvrij) Dan heb je in ieder geval een genoegdoening, mocht het toch misgaan. Ik heb dezelfde constructie opgezet en het werkt prima (de z.g.Tante Agaath-lening is helaas afgeschaft). Voor alles geef ik het dringende advies: meldt het open en eerlijk bij de Belastingdienst, dan kan je niets gebeuren.
Op des site van de Belastingdienst staat o.m.:

Als iemand u minimaal € 2.269 leent om uw onderneming te starten, kan hij profiteren van de volgende fiscale voordelen:
Het bedrag dat uw geldgever aan u heeft geleend, is de eerste acht jaar vrijgesteld voor de vermogens-rendementsheffing in box 3 tot maximaal € 56.420.
Uw geldgever krijgt een heffingskorting op de inkomstenbelasting. Deze heffingskorting is 0,7% van de vrijstelling die in box 3 voor hem geldt. De vrijstelling is maximaal € 56.420.

Kijk voor meer informatie eens bij de Belastingsite!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd goed als mensen andere mensen willen helpen om te ondernemen. En inderdaad daar hoort een zeker risico bij. Maar laat ons wel wezen. Als er geen mensen waren die bereid zijn om risico's te nemen, dan waren wij niet in staat om nu langs deze weg te communiceren.

Als jouw vriendin je geld wil lenen, dan behoort zij tot de zogenaamde groep van Family, Friends & Fools ;)

Hiervoor bestaat evenwel een speciaal (door de overheid) opgezet systeem. Misschien iets voor jou en je vriendin?

http://www.pmv.eu/nl/diensten/winwinlening