Wij hebben vantevoren een prijsverhoging aangekondigd. De klant blijft toch bij ons bestellen, maar wil nu opeens de nieuwe prijs te betalen. Mag dat?

Wij zijn een klein bakkerijtje, de klant is een grote supermarkt. Ze reageren altijd pas op mijn aankondiging van prijsverhoging als wij al een paar weken geleverd hebben voor de nieuwe prijs. Hoe kan ik mij hiertegen indekken?

Toegevoegd na 1 minuut:
foutje: ze willen de nieuwe prijs NIET betalen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Op internet heb ik een artikel gelezen over de bekende grote supermarktketen die de onbeschofte regel heeft ingevoerd dat men de toeleveranciers 'gewoon' 2 procent minder gaat betalen. Deze supermarktketen heeft die actie wel aangekondigd, wat dus een verschil is met 'jouw situatie'.

In dat artikel over die supermarkt was vermeld:
"Op de vraag of (...) dit zomaar mag doen, antwoordt hij (= een mededingsspecialist van een advocaten- en notariskantoor), C.):

“Leveranciers van supermarkten hebben meestal geen contract. Ze leveren op afroep, volgens de leveringsvoorwaarden van de supermarkt. Daarmee is er sprake van contractvrijheid, waardoor partijen over en weer veranderingen kunnen doorvoeren.”

Als een soortgelijke situatie op jou als toeleverancier van toepassing is, dan kun je maar weinig doen: besluiten te stoppen met leveren aan de supermarkt (in ieder geval totdat men de facturen heeft betaald met de hogere prijzen voor de intussen geleverde goederen) en/of gelijktijdig aan de onderhandelingstafel gaan om er de best mogelijke prijs uit te slepen voor de toekomst.

Geen gemakkelijke situatie. 'Botweg' achteraf weigeren om een hogere prijs te betalen (mits tijdig aangekondigd) terwijl men men wel de goederen steeds in ontvangst heeft genomen, getuigt niet van fatsoenlijk zakendoen van de supermarkt. Door het doorgaan met bestellen van goederen, mocht je ervan uitgaand dat sprake was van een stilzwijgend akkoord.
Computoon