Welke rechtsvormen mag een ondernemer gebruiken die zich aansluit bij een franchiseformule?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

dat maakt niet zoveel uit, kan in principe elke rechtsvorm (eenmanszaak, VOF, BV) zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan welke vorm je wilt hebben.
Als er in het franchise contract geen verplichtingen hierover staan dan zou je
Een eenmanszaak een Vof of een BV kunnen oprichten.
Een franchise is niks meer als een contract dat je een bepaalde formule of produkt mag verhandelen en of een bepaalde naam mag dragen.
Hier kunenn natuurlijk ook leveranciers verplichtingen instaan etc etc. maar heeft voor de rest niks te maken in welke rechtsvorm je dit contract aangaat.
Ik zou er wel een BV van maken in verband met persoonlijke aansprakelijkheid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doorgaans zal een franchise organisatie verwachten dat je start als éénmanszaak. Of dat je hier personeel bij in dienst hebt doet belastingtechnisch niet ter zake. Wanneer je samen met een (zakelijke) partner een franchise begint dan is het verstandig om dit als VOF te doen. Houd hier dan wel rekening mee dat je allebei volledig aansprakelijk bent. Ook als de ander met het geld naar de noorderzon verdwijnt...

Van je éénmanszaak, of VOF een BV maken kan altijd op een later tijdstip. Dan krijg je bijv. "Drogist Jansen BV" terwijl je de formule van de Kruidvat voert. Hier zullen ze dan bij de Kruidvat echt geen problemen mee hebben...

Voordeel van een BV is dat je in loondienst bent bij je eigen bedrijf. Je BV is een rechtspersoon en zal opdraaien voor de uitbetaling van jouw salaris. Aan een BV kleven wel wat nadelen. Als directeur eigenaar gaat de belastingdienst er vanuit dat je salaris minimaal 38.678 euro bruto per jaar bedraagd. Dit moet je wel kunnen opbrengen met je BV. Verder nadeel is dat je bij de oprichting van de BV een saldo moet hebben van minimaal 18.000 euro. Eén dag is voldoende...

Een NV, of CV onder een franchiseformule zal nooit worden geaccepteerd. Laat staan gedoogd. Zelfs niet met meerdere franchisevestigingen...