ik ben een startende ondernemer (winkelier). Wat kost het me als ik iemand in dienst neem als oproepkracht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan wat je wilt betalen. Dit kan nooit minder zijn dan het wettelijk minimumloon of een eventueel van toepassing zijnde CAO voorschrijft.

(Voor iemand van 23 jaar en ouder: euro 1456,20/maand; euro 336,05/week of euro 67,21/dag, alles bij 'fulltime' werken.)

Houd verder rekening met ruim 15% werkgeverslasten over het brutosalaris dat je geeft. Dat zijn ook kosoten voor jou.
Verder kunnen er nog branchespecifieke verplichtingen zijn m.b.t. afdrachten. Indirect kost het natuurlijk nog meer (denk aan kosten ARBO-dienst) en het recht op minimaal 3 uur loon bij oproep als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Zie verder onder

"Oproepkrachten gaan pas werken als de werkgever hen oproept. Een oproepkracht heeft dus geen vast maandloon.

3 soorten oproepcontracten

Er zijn 3 soorten arbeidsovereenkomsten voor oproepkrachten:
Oproepcontract met voorovereenkomst: De oproepkracht mag na een oproep zelf beslissen of hij gaat werken.
Nul-urencontract: Een werknemer moet aan het werk als hij wordt opgeroepen.
Min-maxcontract: De werknemer mag tenminste een aantal uren per week, maand of jaar werken.

In de cao van het bedrijf waar de oproepkracht werkt, kunnen ook afspraken staan die voor de oproepkracht van belang zijn.

Iedere keer dat een oproepkracht wordt opgeroepen heeft hij recht op minimaal 3 uur loon. Dan moet wel aan minstens 1 van de volgende voorwaarden zijn voldaan:
* De werknemer heeft een contract voor minder dan 15 uur per week. Werkgever en werknemer hebben geen afspraak gemaakt over de werktijden.
* Werkgever en werknemer hebben geen afspraak gemaakt over het aantal uren dat hij werkt. Bijvoorbeeld bij een nul-urencontract.

Een zieke oproepkracht houdt soms recht op doorbetaling van het loon. Soms krijgt hij een Ziektewetuitkering van het UWV. Dat hangt af van het soort oproepcontract. Bij vraag en antwoord staat onder welke voorwaarden een oproepkracht loon of een uitkering uitbetaald krijgt bij ziekte.

Bij een min-maxcontract garandeert de werkgever dat de werknemer een aantal uren per week, maand of jaar kan werken. Daarnaast kan de werknemer afspreken voor hoeveel uur hij maximaal oproepbaar is. Als de werknemer voortdurend meer werkt dan de garantie-uren, kan dat gevolgen hebben voor het oproepcontract. Bepalend daarvoor is het aantal uren dat de werknemer gemiddeld de afgelopen 3 maanden heeft gewerkt.
Computoon