wat levert 1 hectare grond op in de landbouw?

welken gewassen
levert het meesten op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (3)

Dat is niet te zeggen, anders zouden alle boeren hetzelfde verbouwen op hun land. Het hangt van diverse factoren af. De vraagprijs op de markt van het product is een factor. Maar die hangt af van vraag en aanbod. Bij een lage oogst is de prijs meestal hoger, maar is de opbrengst ook lager. En als je een goede oogst hebt, is de vraagprijs vaak weer lager. En een goede oogst hangt weer af van het weer van de afgelopen tijd. Daarnaast kan je als boer ook niet ieder jaar hetzelfde verbouwen. Je mag pas om de 4 jaar weer hetzelfde gewas verbouwen om je grond niet uit te putten. En jouw vraag is zo algemeen dat je ook nog moet vragen welke grondsoort die hectare is. Klei grond is over het algemeen vruchtbaarder als zandgrond. En zelfs binnen een grote akker heb je nog vruchtbare en minder vruchtbare stukken. Kortom er is geen zinnig antwoord te geven op je vraag. Behalve dat het ieder jaar weer verschillend zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op Binternet van het LEI (Landbouw Economisch Instituut) kun je opzoeken wat de prijzen van verschillende gewassen zijn.

Maar zoals al gezegd: het hangt af van de toestand van jouw grond, de investeringen die je moet doen in apparatuur en gewasbewerking, van de inkoopprijs van je zaaigoed, van het weer, van de mate waarin je voor je gewas zorgt etc. hoeveel ton opbrengst je per hectare weet te realiseren en dus hoeveel je er aan overhoudt (of er bij in schiet, want dat gebeurt veel vaker dan je zou denken!).

De winst die je overhoudt aan je product verschilt per jaar. Ook hierover zijn gemiddelde cijfers te vinden in de dataverzameling van het LEI.

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog even toevoegen: voor sommige gewassen bestaat een gegarandeerde prijs binnen de EU-subsidie, maar daar mag je dan maar weer een beperkte hoeveelheid van produceren: er is een quotum. Dit geldt bv. voor suikerbieten: gegarandeerde opbrengst, maar verbouw je meer dan je quotum, dan krijg je daar bijna niets voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met suikerbieten is het rond de 4000 euro