Hoe boek ik zakelijke aankopen gedaan van mijn privé rekening op als inventaris voor mijn eenmanszaak?

Ik heb pas geleden een eenmanszaak opgericht. Aangezien ik dit al in de planning had heb ik daarvoor al een nieuwe computer aangeschaft. Deze heb ik gekocht van mijn privé rekening.

Ik wil deze computer nu in de boeken zetten als inventaris in de boekhouding van mijn zaak. Ik wil mijn privé rekening niet vermelden in mijn boekhouding omdat ik reeds een zakelijke rekening heb. Hoe doe ik dit?

Ik zat zelf te denken om het op te boeken bij eigen vermogen (als ingebracht eigen vermogen) en inventaris. Dan heb ik de volgende vraag: in welke dagboek vermeld ik dat? Memoriaal?

Alvast bedankt voor de goede tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

het aankoopbedrag overboeken naar je privé rekening en de factuur boeken in je zakelijke administratie. Kun je ook de btw terug vorderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
de inkoop boek je natuurlijk op naam van het bedrijf waar je de computer gekocht hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De journaalpost zou kunnen zijn

Inventaris...
Te verrekenen BTW ...
Aan privé ...

"Privé" is ook een balansrekening. Boekingen hierop hebben geen resultaatseffect.

Had je 'm rechtstreeks ingeboekt dan had er 'aan crediteuren' gestaan.

Wel ervoor zorgen dat hij er voor de juiste waarde in komt te staan, mocht hij al wat ouder zijn.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord Computoon, bedankt! Ik neem aan dat het in dagboek memoriaal komt te staan? Ik heb dan ook iets gelezen over aan het einde van het jaar dit te verrekenen met de rekening kapitaalrekening. Heeft iemand daar nog informatie over?
Computoon
11 jaar geleden
In dit geval zou ik 'm ook in het memoriaal zetten. In feite is het een correctieboeking en die kun je in het memoriaal kwijt. Normaliter zou deze transactie via het inkoopboek verlopen. Aan het eind van het jaar worden met een journaalpost in het memoriaal de saldi van de balansrekeningen 'privé' tegengeboekt op de grootboekrekening voor het eigen vermogen (ook wel 'kapitaal' genoemd bij een eenmanszaak). Je begint het nieuwe boekjaar daardoor weer zonder 'privé'-grootboekrekening. Het nieuwe eigen vermogen is gelijk aan het oude eigen vermogen plus het saldo winst (of min het saldo verlies) plus een creditsaldo van de grootboekrekeningen 'privé' (of min een debetsaldo van de grootboekrekeningen 'privé'.) De grootboekrekening 'privé' is een hulprekening van het eigen vermogen en komt op de begin- en eindbalans niet voor.
Computoon
11 jaar geleden
Er schoot me nog iets te binnen. Als je als starter recht hebt op startersaftrek dan kan het volgende voor jou van toepassing zijn (gekopieerd van de site van de Belastingdienst): "In sommige gevallen mag u als startende ondernemer afwijken van de normale manier van afschrijven. U mag dan willekeurig afschrijven. Dat wil zeggen dat u zelf mag bepalen wanneer u de totale afschrijvingskosten aftrekt. Een voordeel van willekeurig afschrijven is dat u door veel af te schrijven op de korte termijn minder winst hebt (of zelfs verlies lijdt). U betaalt dan dus minder belasting of u krijgt zelfs belasting terug. (...)"
"U mag alleen willekeurig afschrijven over bedrijfsmiddelen die u aanschaft in de jaren dat u recht hebt op startersaftrek of in het jaar ervoor (het aanloopjaar)." Stel dat de computer voor euro 500.- is geactiveerd.
Dan zou je, als het bovenstaande op jou van toepassing is, kunnen boeken (voor het voorbeeld ervan uitgaand dat er niets anders op de grootboekrekening 'inventaris' staat dan alleen die computer) 4 Afschrijvingskosten inventaris 500.-
1 Aan afschrijving inventaris 500.- en 1 Afschrijving inventaris 500.-
1 Aan inventaris 500.- Gevolg: volledige inventaris in één keer afgeschreven en euro 500.- afschrijvingskosten in het resultaat.
ronron1212
11 jaar geleden
+