Is ergens te vinden hoe rendabel boeken uitgegeven via tenpages.com zijn?

De boeken die via tenpages.com worden verwerkt, zijn veelal niet door grote uitgeverijen opgepakt. Mijn gok is dan dat zij er geen geld in zien. Ik vraag me dus ook af of een investering via tenpages wel rendabel is. Bij hoeveel % van de uitgaven wordt de aandeelhouder daadwerkelijk winst uitgekeerd? Hoeveel is het gemiddelde rendement, etc?

Als je aandelen koopt en er komt nooit een manuscript, wat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Laatste vraag in de toelichting: je bent je geld niet echt kwijt als een manuscript nooit wordt uitgegeven. Je kunt van iedere 5 Euro die je hebt geinvesteerd, in dat geval weer 4 Euro terugkrijgen. 20% van je inleg ben je dus kwijt.

Of een investering rendabel is? Ongeveer 1 op de 10 manuscripten wordt uitgegeven. En in dat geval, zou als je aandelen in dat manuscript hebt, de kassa moeten gaan rinkelen. Maar of dat ook echt zo is, is nog maar de vraag.

Hieronder een citaat uit de FAQ over je verdiensten als aandeelhouder:
"Stel je hebt 20 aandelen in manuscript X. Alle aandelen worden verkocht en het boek wordt uitgegeven. Het boek wordt vervolgens in de winkel verkocht voor € 20,- en er worden 20.000 exemplaren van verkocht. Wat verdien je dan? 20 aandelen x 1/2.000e x 10% x 20 euro x 20.000 = 400 euro."

Een eenvoudig rekensommetje leert, dat je met een investering van 100 Euro in één manuscript, dat ook daadwerkelijk wordt uitgegeven, precies 2 eurocent per verkocht boek oplevert. In bovenstaande citaat klinkt het mooi, maar je zult dus eerst 100 Euro moeten dokken, en vervolgens zal dat boek een echte klapper moeten worden, voor je er iets aan gaat verdienen. Pas bij 5000 verkochte boeken (en dat is veel!) heb je je investering terugverdiend!

Het probleem is hier, dat allerlei investeerders op tenpages.com dan wel laaiend enthousiast kunnen zijn over een manuscript, maar dat het boek straks ook flink verkocht zal moeten worden. Als het echt wordt uitgegeven lijkt dat een succes, maar het is vervolgens helemaal niet onmogelijk dat er dan 15 exemplaren van worden verkocht. Ook in dat geval zit je als inversteerder met een zwaar verlies, want je zit met waardeloze aandelen.

In sommige gevallen is het dus soms beter voor de aandeelhouder dat een manuscript het nèt niet haalt, dan dat een manuscript het nèt wel haalt. Want in het eerste geval krijg je tenminste nog 80% van je investering terug.

Verkijk je er dus niet op: je investering wordt pas rendabel als het in de boekwinkel heel goed wordt verkocht. Mijn indruk is, dat je hier aan mee moet doen als je het alleen maar leuk vindt, en zo nu en dan eens een aandeeltje van 5 Euro moet kopen. Wil je veel geld verdienen, dan moet je ergens anders zijn. ;-)
http://www.tenpages.com/page/veelgestelde-vragen#aandelenkopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1e vraag: Op de site zelf word je redelijk op de hoogte gehouden hoeveel rendement er is op welke boeken.

En je 2e vraag: Als het manuscript niet word uitgegeven krijg je 4 euro terug op elk aandeel van 5 euro.