Wat is het bedrijf Maersk waard?

Facebook heeft ongeveer een waarde van 100 miljoen euro. Wat zal Maersk voor waarde hebben aangezien zij alles maar dan ook echt alles hebben wat met transport te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Je hebt het hier over een enorm bedrijf dat alleen al in In 2010 behaalde Maersk een winst van 26,5 miljard Deense kronen (circa 3,55 miljard euro. Wat de werkelijke waarde van het bedrijf is is bij benadering niet te vertellen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat de winst nog tegenvalt. In mijn ogen is het een bedrijf dat elke dag een miljard omzet. Ze hebben vliegtuigen containerschepen tankers sleepboten treinen. Noem het maar op.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja het jaar ervoor 7 miljard verlies.
paulus811
11 jaar geleden
Polo88, je goochelt teveel met getallen. Facebook is 55 miljard waard (en niet 100 miljoen) en Maersk heeft een jaaromzet van 42 miljard, dat is net iets meer dan 100 miljoen per dag (en geen miljard)
De waarde van een investering (in dit geval het bedrijf Maersk) bereken je door alle winsten die je in de toekomst uit deze investering verwacht te realiseren terug te rekenen naar één bedrag (de zgn. netto contante waarde).

Om deze berekening te kunnen maken, moet je echter allerlei aannames doen over het bedrijf en de omgeving. Denk hierbij aan de hoogte van de winsten die je verwacht in de komende jaren, of de hoogte van de rentevoet en de inflatie.

En al zou je deze berekening nog zo goed maken, dan moet er ook nog eens een partij zijn die het bedrag op tafel kan en wil leggen...

Er zijn overigens wel vermenigvuldigingsfactoren voor het vaststellen van een grove waarde van een onderneming in een bepaalde sector op een bepaald moment (de zgn. 'valuation multiples'). Je neemt dan de winst van het bedrijf (meestal vóór belasting en rentebetalingen, de zgn. EBITDA) en vermenigvuldigt deze met de desbetreffende factor.

Op de hieronder genoemde website vind je wat voorbeelden van deze multiples. Voor Maersk zou ik inschatten zo'n 6 keer de winst (EBITDA) zijn. De EBITDA van Maersk vind je vermoedelijk in het jaarverslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thnx!