Kan een werkgever een herstelmelding na ziekte weigeren? Zie toelichting;

Stel een bedrijf moet bezuinigen, het zou dan goed uitkomen om mensen op een reguliere manier te ontslaan die toch al in de ziektewet zitten. Even ervan uitgaande dat het UWV na deskundigenoordeel van mening is dat werknemer weer zou kunnen werken? Andersom zie ik wel dat een werknemer het niet eens is met de mate van afkeuring en vindt dat hij/zij niet meer in staat is regulier te werken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
ronron1212
11 jaar geleden
Meestal betaald de werkgever zelf het geld van het salaris zelf bij ziekte dus wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou een werkgever ook goed uit kunnen komen, stel iemand heeft een enge ziekte gehad en de werkgever redeneert dat dat over een paar jaar weer zou kunnen gebeuren.............
ronron1212
11 jaar geleden
Dat is geen reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat vind jij

Het beste antwoord

Er wordt ook op sociaal beleid bezuinigd, als ik zo de vraag lees:-(

Werknemers in 'gewone' loondienst komen niet in de ziektewet. Voor die werknemers is de werkgever verplicht maximaal 2 jaar hun loon door te betalen tijdens ziekte. Zo lang zij ziek zijn, geldt een opzeggingsverbod. "Het opzeggingsverbod geldt alleen als de medewerker meewerkt aan reïntegratie. Dat betekent dat hij zonder gegronde reden geen passende arbeid mag weigeren, zich dient te houden aan redelijke voorschriften en dient mee te werken aan het opstellen en bijstellen van het plan van aanpak (art 7:660a BW).
Houdt een medewerker zich niet aan deze verplichtingen, dan geldt er geen opzeggingsverbod voor deze medewerker (art 7:670b BW). De werkgever die een ontslagvergunning aanvraagt, dient daarnaast (daarbij) tevens toestemming te vragen om op te mogen zeggen tijdens de eerste twee ziektejaren (3.4.3.3.). Deze toestemming verleent het UWV Werkbedrijf alleen, nadat er eerst om advies is gevraagd bij de uitvoeringsinstelling."
(Bron: http://www.arbeidsrechter.nl/ontslag-zieke-werknemer-opzegverbod)

Kortom, als de zieke werknemer meewerkt aan zijn herstel op werkgebied, kan hij niet worden ontslagen gedurende de eerste twee jaar van ziekte.

Toegevoegd na 10 uur:
N.a.v. een reactie:
Bij ontslag wegens bedrijfseconomische redenen kan ook een zieke werknemer ontslagen worden. Maar ook dan moet (in principe) het afspiegelingsbeginsel gevolgd worden en is er, wat dit betreft, dus geen verschil met het ontslag van een niet-zieke werknemer om bedrijfseconomische redenen.
"Bij de aanvraag voor een ontslagvergunning maakt de werkgever de bedrijfseconomische redenen van het ontslag aannemelijk. Bijvoorbeeld: slechte financiële situatie, werkvermindering (acuut of geleidelijk), organisatorische
redenen (reorganisatie), technologische veranderingen, beëindiging van (een deel van) de bedrijfsactiviteiten, bedrijfsverhuizing of het vervallen van (loonkosten)subsidie. De ontslagaanvraag zal in een aantal situaties moeten
worden onderbouwd met cijfermatige gegevens, zoals de winst- en verliesrekening, balans, omzetcijfers en/of een accountantsverklaring. Afhankelijk van de aard van de bedrijfseconomische reden zullen meer of minder financiële
gegevens noodzakelijk zijn. Is er sprake van een reorganisatie, dan moet worden aangegeven in hoeverre de onderneming er anders uit komt te zien."
Bron: http://www.uwv.nl/Werkgevers/ik_wil_mijn_medewerker_ontslaan/ontslag_aanvragen/ontslag_om_bedrijfseconomische_redenen.aspx
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een ontslagronde wegens bedrijfeconomische redenen maakt het niet uit of iemand wel of niet in de ziektewet zit. Dat gebeurd op basis van anciënniteit. Ook een zieke werknemer kan dan wel degelijk ontslagen worden.