Bij wie kun je terecht voor juridische hulp m.b.t. het beëindigen van een bedrijf als je geen geld meer hebt?

Een vriend had met zijn ex vrouw een VOF of eigenlijk een CV. Zij is daar al heel lang niet meer actief in maar staat nog wel ingeschreven. Het gaat zo slecht met de financieen het bedrijf draait al lang verlies. Dus moet her worden opgezegd er zitten dan nogal wat haken en ogen aan van wie de schulden zijn. Die vriend heeft geen geld voor een advocaat maar wel echt hulp nodig hierin. Waar kan hij terecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Het beste kan hij eens kijken op onderstaande link,dit is speciaal voor mensen die geen of een laag inkomen hebben.Hoe het exact zit als je een eigen bedrijf hebt weet ik niet,maar dat kun je daar informeren.

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/356
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de kamer van koophandel kan om te beginnen je voorzien van advies. zitten geen kosten aan vast. zij kunnen je evt doorverwijzen naar andere partijen,
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Lastige situatie.

In beginsel hebben mensen met een laag inkomen en weinig vermogen recht op gesubsidieerde rechtsbijstand. Maar hier zitten een aantal voorwaarden aan. Zo wordt er onder andere naar de aard van de zaak gekeken.

Nu geldt de subsidie niet voor puur zakelijke geschillen, maar is de grens niet zo duidelijk als de impact van de zakelijke problemen duidelijk persoonlijke gevolgen heeft. Of dat in dit geval ook zo is, hangt af van de daadwerkelijke situatie. Staat het mes op de keel? Of is het slechts een vroeg stadium waarin een risicoinventarisatie wordt gedaan?

Je vriend kan het beste naar het juridisch loket in zijn gemeente. Dat zal waarschijnlijk geen uitsluitsel kunnen geven, maar dat zou wel kunnen verwijzen naar advocaten die op basis van de toevoeging (de subsidie) werken. Die kunnen vervolgens bepalen of de zaak binnen de criteria valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een uitschrijving uit het handelsregister (dus bedrijfsbeëindiging) moeten zij naar de Kamer van Koophandel waar de inschrijving heeft plaatsgevonden.
Daar hoeft geen reden voor opgegeven te worden.

Maar vanwege de rechtsvorm van het bedrijf (C.V. of V.O.F.) blijven de ex ondernemers wel beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden die in het bedrijf bestaan.
Een advocaat kan daar niets aan veranderen, dus eigenlijk een overbodige dure extra onkostenpost.
Het heeft geen zin om elkaar over en weer de schulden in de schoenen te schuiven, belangrijker is dat beiden realistisch samen een plan maken om de schulden te voldoen.
Hierbij kan de schuldhulpverlening heel zinvol zijn als de schulden heel groot zijn.

In principe is een stille vennoot in de cv niet
aansprakelijk voor de schulden die de gecommanditeerde (= beherende) vennoot in het bedrijf maakt omdat de stille (= commanditaire) vennoot geen handelingsbevoegdheid in het bedrijf heeft.
De stille vennoot draagt alleen het risico voor het bedrag dat hij of zij heeft ingebracht en is dat kwijt als het niet goed gaat.

Maar hierbij speelt dan weer wel dat de vennoten ook met elkaar getrouwd zijn (geweest) en op welke wijze.
(huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen)

Van belang is dat de schuldeisers op de hoogte gesteld worden van de bedrijfsbeëindiging en dat er een aanvaardbare betalingsregeling met hen wordt getroffen.
Zolang de beide ex ondernemers in redelijkheid met elkaar de schuldeisers tegemoet treden zal een kostbaar juridisch traject echt niet nodig zijn. Kunnen zij dat niet dan wordt het een proces van eindeloos leed dat meestal uitdraait op persoonlijke faillisementen.

Over alle aspecten die verder bij een bedrijfsbeëindiging komen kijken kan de KvK gratis behulpzaam zijn en advies geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Beer ondernemers kunnen niet bij de schuldhulpverlening terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel als ze geen ondernemer meer zijn ronron. Dus na de bedrijfsbeëindiging zijn het geen ondernemers meer.
De schulden vallen in hun private vermogen en als dat negatief is en het inkomen ontoereikend kan schuldhulpverlening worden gevraagd. Er zou ook nog een beroep kunnen worden gedaan op de Bijzondere bijstand voor Ondernemers maar die kans is heel klein als het bedrijf niet levensvatbaar is.