ik heb een loodgieter, die over twee werken zijn laatste deelbetaling respectievelijk 2,5 en 3 jaar na afronding v/h werk stuurt. Mag dit? wettelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is de laatste deelbetaling sturen? Staat de factuur nog open en wordt die nu pas betaald? Of stuurt hij nu pas de laatste factuur?

Het beste antwoord

Ja.

De verjaringstermijn voor contractuele vorderingen bedraagt 5 jaar, art 3:307 BW. De wet spreekt hier over een verbintenis uit overeenkomst.

"Hierbij moet u niet alleen denken aan een geldvordering, een niet betaalde lening of een huurvordering, maar elke verbintenis die u aangaat. De wederpartij kan dan juridisch niets meer ondernemen om betaling van de vordering af te dwingen. De verjaringstermijn gaat in na de aanvang van de dag volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden. Dit op basis van BW3 art. 307, lid 1:

Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot het geven of een doen verjaart door verloop van 5 jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden."

Overigens: als de loodgieter dit bij al zijn klanten doet, zal hij zeker in de financiële problemen komen door een tekort aan liquide middelen. Het wordt tijd dat hij deskundigheid in huis haalt waardoor de facturen z.s.m. de deur uit gaan nadat de prestatie geleverd is.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies wat ik zocht. Super!