Hoeveel belasting betaald een bedrijf over zijn winst?

Ik meot met economie een bedrijfje oprichten. Ik heb berekent dat de bruto winst €1359.51 is. Hier moet alleen nog belasting van af. Weet iemand hoeveel daar af moet of hoe en waar ik dat kan berekenen? Bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit hangt af van de rechtsvorm. Als het een eenmanszaak is, betaal je bijvoorbeeld de gewone inkomstenbelasting, volgens het schijvensysteem waar ook al je andere inkomen onder valt. Als het een BV/NV is, komt de vennootschapsbelasting erbij, 20% of 25%, afh. van de winst.

Vergeet ook de afdracht van de BTW niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Afdracht btw heeft niets met winst en verleis te maken -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je een extra hint voor de opdracht min-waardig vind, maar he..leef je uit. Inhoudelijk: In dit specifieke geval maakt de btw wel uit, want als hij vergeten is de BTW af te dragen, rekent hij met een te hoge omzet, en valt de winst die hij berekent dus ook te hoog uit. Dat is het verschil tussen:
Winst = ontvangsten minus kosten en
Winst = Omzet minus kosten Waarbij omzet = ontvangsten minus de af te dragen btw...
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat is bekent maar btw vergeten is onzin.
ronron1212
11 jaar geleden
moet je na gaan ik zet hem alleen in de tekst en geef hem niet eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ronron: ahah :) Okay, sorry voor die min opmerking. BTW vergeten onzin. Tja... ongetwijfeld. Maar toon mij de eerste student die nog nooit ook maar iets in zijn opleiding fout heeft gedaan.. @AuckeBos: Heb je bij de berekening van de vrijstelling meegenomen dat deze korting maar mag worden berekend over de winst NA aftrekposten?