Volgens de belastingdienst ben je binnen de "hobby- of familiesfeer" geen ondernemer. Betaal je dan dus geen inkomstenbelasting?

Stel ik doe wat klusjes voor een familielid, en verdien daarbij ongeveer 2000 euro per jaar. Geldt dit als "werk binnen de familiesfeer"? Hoef ik dan geen inkomstenbelasting te betalen?

En mag mijn familielid die kosten wel als bedrijfskosten in mindering brengen op de winst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

Als iemand gewoon klusjes voor familie doet wordt daar niets mee verdiend. Alleen de onkosten worden dan redelijkerwijs vergoed.
Jij wilt er salaris voor ontvangen, dan is het dus geen hobby- of familiesfeer maar werk. En moet je daar wel normaal belasting over betalen.
11 jaar geleden
Wanneer jouw familielid jouw werkzaamheden vergoed vanuit zijn onderneming, dan neem ik aan dat jij niet werkt voor hem, maar voor de onderneming. Uiteraard zijn kosten voor hem aftrekbaar.
Deze kosten voor hem, zijn inkomsten voor jou, en die moet je altijd aangeven bij de belasting. Of je belasting betaald hangt af van de hoogte van de heffingskorting. (zie bron). 'werk binnen familisfeer' is niet van toepassing in dit geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het werkt niet zoals u het zich nu voorstelt.

Er staat in de wet niet expliciet dat bepaalde voordelen uit een hobby of de familiesfeer vrijgesteld zijn. Het volgt meer uit de algemene (ongeschreven) grondslagen die achter de definitie 'inkomsten' ligt. Een van die grondslagen is dat een inkomensbestanddeel belast is als het waarde heeft in het economisch verkeer.

De vrijstelling voor inkomsten uit de hobby of de familiesfeer volgt daar dus uit. Voor hobby is het duidelijk: een hobby is per definitie 'liefhebberij' en heeft daarom geen betekenis in het economische verkeer. Eigenlijk kost een hobby ook altijd meer dan het oplevert, incidentele voordeeltjes daargelaten. Bij inkomsten uit de familiesfeer kan je denken aan een dochter die haar moeder helpt bij het invullen van de belastingaangifte en die daarvoor €50 toegestopt krijgt als bedankje. Als de dochter er niet geweest was, had moeder het op internet opgezocht of alleen gedaan.

Een tegenvoorbeeld is de buitenboel die nodig weer eens bijgewerkt moet worden. Mocht daarvoor de neef met het schildersbedrijf ingehuurd worden, dan heeft de opdracht wel degelijk waarde in het economische verkeer en is het ook gewoon belastbaar inkomen voor de neef.

Uit de omschrijving blijkt dat het werk dat u wilt gaan doen voor een bedrijf van een familielid is. Tegelijkertijd geeft u aan dat uw familielid dat eigenlijk als lasten op het bedrijfsresultaat wil laten drukken. Dat geeft volgens mij aan dat dit dus wel degelijk belastbaar inkomen is, want het werk dat u gaat doen heeft wel degelijk waarde in het economische verkeer. De familieuitzondering gaat dus niet op.

De inkomsten die u uit de werkzaamheden ontvangt is dus, afhankelijk van de aard van de arbeidsrelatie tussen uw familielid en u, belastbaar als loon, als winst uit onderneming of als resultaat uit overige werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een grens aan wat je mag verdienen zonder hier belasting over te betalen. Dat zou ik even uitzoeken op de site van de belastingdienst of gewoon even navragen. Logisch dat je familielid dit wil opvoeren als onkosten voor zijn bedrijf maar dan wordt het dus ook formeel gemeld aan de belastingdienst en dan moet jij dit dus ook op de formele wijze aanpakken en aangeven.
Als je naast deze klus niets anders doet, valt het volgens mij onder de vrijstelling.