Het verschil is vrij makkelijk.
Pachten is het 'huren' van een bepaald pand met als bestemming (in dit geval) een horeca onderneming. In deze situatie heb je een zelfstandige onderneming, en vul je alles wat daar bij komt zelf in. Je bepaald je eigen naam, kleding, gerechten, huisstijl etc.

Dit laatste in tegenstelling tot een Franchise-onderneming.
In dit geval ben je ook een zelfstandige onderneming. Echter maak jij gebruik van een bestaand formule. Deze formule houd veel in, zoals de naam, huisstijl en alles dat reeds opgesomd is. Het voordeel van een franchise is dat het een bekend succes formule kan bevatten.

Denk aan New York Pizza (Franchise). Deze formule is beter bekend (en waarschijnlijk succesvoller) dan Pizzeria Boswinkel (gepacht) in Enschede.
Succesvoller wil niet meteen betekenen dat er meer winst behaald wordt. Want aan een franchise ben je namelijk een deel van je winst danwel een deel van je omzet, of een vast bedrag verschuldigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pachten is Nederlands, franchisen is Engels. Bij pachten mag je nog wel zelf invulling geven aan je toko. Bij franchisen heb je voorwaardes waar je je aan moet houden zo dik als een telefoonboek. Neem bijv McD.: alle grondstoffen moeten van McD worden betrokken, de indeling van de zaak is strict gebonden, de bereidingswijze van het eten, alles is voorgekauwd.