Wat heb je allemaal nodig om ondernemer te worden ?

Opleiding etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie kvk18.nl voor jonge ondernemers :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar .... Kun je gewoon met iedere opleiding ondernemer worden bijv. KBL of zelfs lager

Antwoorden (3)

Daar heb je niet zo veel voor nodig.
Om te beginnen: lef en wat startkapitaal.
Later ook zaken als: doorzettingsvermogen, keuzes maken, onregelmatig inkomen, kunnen omgaan met tegenslagen, onderhandelen, presenteren, risico's durven nemen, prioriteiten kunnen stellen, zaken van je af kunnen zetten, omgaan met onregelmatige werktijden, financieel inzicht hebben. Etc.
Vooral dit soort factoren bepalen de kans op succes van een ondernemer.

Ondernemer worden is makkelijker dan de meeste mensen denken. Om ondernemer te worden dient men enkel ondernemend te zijn. Zodra je iets doet naast "de baan bij de werkgever" ben je misschien al ondernemer geworden.

Veel mensen denken dat er voor het worden van een ondernemer eerst vergunningen, diploma's of financiële zaken nodig zijn. Men ziet soms als een berg op tegen het inschrijven bij de Kamer van Koophandel of de zaken die bij de Belastingdienst moeten worden geregeld. Dit is soms zelfs dé reden waarom men er nog niet aan toe is om ondernemer te worden. Het starten met ondernemen kan echter al veel gemakkelijker!

http://www.ondernemeneninternet.nl/ondernemer-worden.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In aanvulling op wat 'momopoyolo' al heeft geantwoord.

Het is erg afhankelijk welke branche dat je werkzaam bent. Er zijn geen opleidingseisen om een onderneming te sterten. Maar er zijn wel degelijk eisen als je bijvoorbeeld een advocaten kantoor begint. Ook voor de horeca tellen een aantal regels.
In principe, wanneer je een vak zelfstandig wilt uitoefenen (en dat doe je als ondernemer), dan moet je je vak ook verstaan. Begin je een handelsonderneming, dan moet je ook kunnen handelen. Zo simpel is het eigenlijk.

Natuurlijk kun je niet alles weten dat bij een onderneming hoort. Zorg dat je informatie inwint bij iedereen die je kent. Vraag informatie gesprekken/pakketten aan bij een accountantsbureau. Lees de site van de KvK door. Ga eens naar de site van de belastingdienst.
Super tip: Lees het hele boek 'handboek ondernemen' (gratis bij de belastingdienst, zie bron).

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog iets, ook banken hebben veel informatie voor starters. Ga gewoon alle banken af, en vraag naar de documentatie en/of gesprekken.
Een goede voorbereiding is belangrijk voor je een stap naar het ondernemen waagt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de eerste reactie. Lef en startkapitaal. Ondernemen leer je al doende. Natuurlijk kan je een opleiding doen. Zelf doe ik op dit moment Small Business & Retail Management op het HBO. Hier wordt je "opgeleid" tot ondernemer/leidinggevende/manager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar MOET je een opleiding volgen ? of is gewoon t/m middelbareschool genoeg ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondernemer betekend eigen baas. Als jij eigen baas bent is er niemand die je naar je diploma vraagt. Dus nee, een opleiding is niet noodzakelijk. Het maakt het hooguit wat makkelijker om kennis van zaken te krijgen. Ondernemen moet je doen!