Waarom wordt binnen de afbouw (schilders) onderscheid gemaakt tussen algemene voorwaarden voor de zakelijke en de particulier markt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het gebruik van algemene voorwaarden is een bijzonder onderdeel van het overeenkomstenrecht en wordt in het burgerlijk wetboek in artikelen artikelen 231 tot en met 247 van boek 6 beschreven. Vanuit het Europese consumentenrecht is bepaald dat algemene voorwaarden onredelijk bezwarend kunnen zijn, waardoor een rechter ze kan vernietigen (artikel 233). Maar dit geldt alleen als ze gebruikt worden in overeenkomsten met natuurlijke personen of bedrijven met minder dan 50 werknemers (artikel 235).

Maar de wetgeving gaat nog verder. Er is een lijst van bepalingen die altijd onredelijk bezwarend zijn, de zwarte lijst (artikel 236) en er is een lijst die zeer waarschijnlijk onredelijk bezwarend zijn: de grijze lijst (artikel 237). Maar deze lijsten gelden alleen "Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf"

Het komt er dus op neer dat leveranciers die algemene voorwaarden gebruiken dus meer mogen regelen voor bedrijven mogen dan dat ze bij consumenten mogen. Daarom is het goed om twee sets algemene voorwaarden te gebruiken: een die voldoet aan het consumentenrecht waarbij je rekening houdt met de bepalingen in de wet, en een voor bedrijven waarbij de gebruiker iets andere afspraken kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Goede uitleg!