Ik wil later graag ondernemer worden en eventueel een kleine winkel beginnen, welke studie is hier goed voor?

Hallo, ik ben Naomi 15 jaar volgend jaar moet in een studie kiezen en ben al een beetje aan het kijken. Nu zag ik Small Business and Retail Management (sorry voor eventuele spelfouten) maar is dit iets? Of zijn er nog andere studies die er een beetje op lijken?

Ik heb op school Economie en Maatschappijleer met deze vakken (extra niet standaardvakken)

Economie, Management en Organisatie en ik heb nog muziek maar dat heeft niet veel met de opleiding te maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik doet trouwens havo

Het beste antwoord

Zoals je zegt is Small Business and Retail Management iets. Een vergelijkbare opleiding is Commerciële Economie of Bedrijfseconomie.

Je leert in alle drie de studies hoe je resultatenrekeningen etc. kan maken (net zoals met m&o), maar dan ga je echt dieper op de stof in.

Commerciële Economie is meer marketing gericht, maar je leert er ook heel veel tijdens projecten over het hebben van een eigen onderneming.

Bedrijfseconomie is meer de controller/accountancy kant op, maar je leert hier ook van alles over een eigen onderneming. Met deze opleiding komen veel mensen in het bestuur terecht van opleidingen.

Dan is SM&RM ook een opleiding die je echt laat weten hoe het is om een eigen onderneming te hebben. Deze opleiding gaat dieper in op een kleine winkel zelf hebben en Commerciële Economie gaat meer in op het hebben van marketingfuncties in grote bedrijven.

In principe kan je alle drie de opleidingen gebruiken als basis voor het hebben van een eigen winkel, maar als je echt zelf een klein winkeltje wil beginnen, zou ik Small Business and Retail Management doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, goed antwoord. Dankje! Dit helpt!

Andere antwoorden (2)

Je zou je kunnen aanmelden voor de MDS, is de middelbare detailhandelschool. Ik weet niet waar je woont, maar hier in het zuiden heeft ROC De Rooi Pannen een heel goede reputatie. Zitten oa in tilburg, breda, eindhoven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik eerst een MBO-opleiding in de detailhandel gedaan. Begonnen op niveau 3, doorgestroomd naar niveau 4. Hier wordt je opgeleid tot filiaalbeheerder of je kunt kiezen voor ondernemer/manager detailhandel.
Het voordeel van de MBO opleiding is dat er heel praktijkgericht wordt gestudeerd, en je veel aandacht besteedt aan presentatie en leidinggeven.
Nu volg ik de opleiding commerciele economie.
Bewust heb ik voor deze opleiding gekozen, in plaats van Small business, omdat deze opleiding erg breed is.
De opleiding is erg afwisselend, en idd, wat al eerder is gezegd, erg gericht op marketing.

Heel veel succes met het maken van je keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou graag een HBO opleiding doen want ik doe ook havo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke!
Dan zijn de opleidingen SBRM en Commerciele economie het meest voor de hand liggend.
Ik weet dat er bij de opleiding commerciele economie ook aandacht wordt besteed aan het opzetten van een onderneming, er worden ook speciale minors over gegeven.
Als je echt zeker bent van je zaak is misschien SBRM voor jou de beste keuze, aangezien deze opleiding natuurlijk speciaal is ontwikkeld voor toekomstige ondernemers! Ik zou van beide opleidingen wat informatie aanvragen en het goed tegen elkaar afwegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ik doen, dankje!