aandeelhouders zijn aansprakelijk tot het bedrag waarvoor ze deelnemen
bestuurders zijn normaal gesproken niet aansprakelijk, al kunnen ze in bijzondere gevallen wel aansprakelijk worden gesteld bijvoorbeeld als het faillisement het gevolg is van onbehoorlijk bestuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is dat de Naamloze Vennootschap zelf.Toch kan het gebeuren dat een bestuurder naast (of in plaats van) de vennootschap aansprakelijk wordt gesteld. Dit kan te maken hebben met het niet behoorlijk vervullen van zijn of haar taak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de schulden is de NV zelf verantwoordelijk. Alleen als er onbehoorlijk bestuur is geweest kunnen de bestuurder verantwoordelijk worden gesteld. Als een Nv failliet gaat dan zijn de aandeelhouder hun aandelen kwijt die zijn an niets meer waard.
ronron1212
12 jaar geleden
Het Naamloze vennootschap is een rechtspersoon en kan daar door zelf aansprakelijk gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al door mijn voorgangers is gezegd, kan een naamloze vennootschap zelf aansprakelijk worden gesteld. Bestuurders zijn in de hoofdregel niet aansprakelijk voor deze schulden, tenzij ze:

a. kennelijk onbehoorlijk bestuurd hebben en daardoor failliet zijn gegaan;

b. overeenkomsten zijn aangegaan waarvan ze wisten dat de NV die niet kon nakomen; of

c. verplichtingen niet zijn nagekomen en de verhaalsmogelijkheden hebben gefrustreerd.

Zie mijn bron onder het kopje 'externe bestuurdersaansprakelijkheid'.