Je bent een ZZP en alles wat je verdient is je salaris. Is je salaris dan ook je prive onttrekkingen dan ( Belasting aangifte ) ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

In beginsel is je winst belastbaar. Het aangifteprogramma van de belastingdienst maakt er een iets ingewikkeldere berekening van, de berekening is:

Ondernemingsvermogen 31-12-2011 + privéonttrekkingen - (ondernemingsvermogen 01-01-2011 + privéstortingen) = belastbaar inkomen.

In principe leidt dit altijd tot je winst. Het gaat dus niet alleen maar om je privéonttrekkingen, maar ook aan het kapitaal dat nog in je bedrijf zit.

Stel je hebt een omzet van €10.000, €3000 aan kosten en je voorraad is met €2000 gestegen. Je hebt €6000 aan contanten onttrokken, en je moest gedurende het jaar nog €1000 aan facturen vanaf je privérekening betalen. Je winst is €10.000 - €3.000 = € 7.000 (omzet - kosten). Voorraden worden pas kosten als ze verkocht worden. Het ondernemingsvermogen neemt in 2011 toe met €2.000. Het 'ondernemingsvermogen' kan je zien als een schuld aan de ondernemer: dit is winst die nog niet 'uitgekeerd' is.

Als het ondernemingsvermogen op 01-01-2011 dus even op 0 gesteld wordt is de winstberekening:
€2000 + € 6000 - (0 + €1000) = €7.000

Soms kunnen je privé-onttrekkingen groter zijn dan je winst. Dit is als jij je auto zakelijk hebt staan maar je gebruikt hem ook privé (meer dan 500 km). De bijtelling wordt dan gerekend als een privé-onttrekking. Ook als je een deel van je voorraad privé gebruikt, als jij bijvoorbeeld niet verkochte dingen mee naar huis neemt, dan geldt dat als een privé-onttrekking.

Samenvattend: de grondslag voor het belastbaar inkomen uit onderneming is in principe je winst plus eventuele bijtelling. (Vervolgens wordt dit verminderd met de zelfstandigenaftrekken en de MKB-aftrek, maar dat is een andere vraag).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet BTW afdragen over je ontvangsten. Alles wat jij opmaakt voor prive van je inkomsten als zzp is onttrekking voor de belastingdienst dus hierover moet inkomstenbelasting worden betaald.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is onjuist:
1. Het is geen vraag over de omzetbelasting
2. Het gaat om zowel de mutatie van het eigen vermogen als de privéonttrekkingen
ronron1212
12 jaar geleden
Lees even alles dan zie de rest ook waar jij het over jij het over hebt nielx lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
staat erbij :-)