Waar moet ik nu vanuit gaan bij het berekenen van mijn huurtoeslag?

Ik heb vorig jaar (2011) voor een aantal werkgevers gewerkt. Bij elkaar heb ik 15500 euro aan loon verdient.

Tevens heb ik een aantal maanden een eenmanszaak gehad in (2011) en weer gestopt.

Hier heb ik een netto omzet behaald van 14300 euro.

Moet ik dit nu bij mijn loon optellen voor het berekenen van mijn huurtoeslag, want dan heb ik er geen recht op. Of moet ik dit bedrag ontleden (inkoopkosten, startersaftrek e.d.) eraf halen, want dan hou ik zo'n 2500 euro over, en dan zit ik weer in de laagste belastingschaal + dat ik dan zeker nog recht heb op huurtoeslag over 2011.

Het gaat ereven om wat te doen met het bedrag dat om is gezet in mijn eigen bedrijf en hoe ik dit moet gaan berekenen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je gaat uit van je verzamelinkomen. Dat is het inkomen wat er onderaan de streep op je aangifte inkomstenbelasting staat.

Het inkomen voor de inkomstenbelasting wat je uit je onderneming gehaald hebt is de winst verminderd met de zelfstandigenaftrek. Dus: dat is je omzet verminderd met de kosten. Let wel: dit moet volgens de systematiek die de belastingdienst voorschrijft. Vervolgens verminder je de winst met de zelfstandigenaftrek en de MKB-aftrek.

Het verzamelinkomen is het toetsingsinkomen voor de huurtoeslag. Als jij je ingifte inkomstenbelasting al ingevuld hebt dan kan je dat dus overnemen voor de aanvraag van de huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt net (neem ik aan) je belastingformulier ingevuld. Daarvan heb je het verzamelinkomen nodig.

Hier http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/hoogte_van_mijn_toeslag/inkomen/rekenhulp_toetsingsinkomen/voorlopige_aanslag kun je meer informatie vinden.

Met dat verzamelinkomen kun je bekijken of en hoeveel huurtoeslag je kunt krijgen op: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/