Waar ligt exact de grens tussen een bijverdienste volgens de inkomstenbelasting en het hebben van een eenmanszaak?

Als iets geldt als bijverdienste is geen inschrijving bij de KvK nodig, ook dacht ik dat er dan geen BTW geheven hoeft te worden.
Maar wanneer geldt een activiteit als een onderneming (eenmanszaak) waarbij wel inschrijving bij de KvK nodig is en BTW moet worden geheven?
Zijn hier duidelijke criteria voor te geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Er is geen exacte grens, helaas. Ook liggen de criteria niet vast. Er zijn richtlijnen, maar de beslissing ligt bij de belastinginspecteur (en de belastingrechter). Ik zal het een en ander uitleggen.

De Belastingdienst kent twee verschillende typen ondernemers: ondernemers voor de omzetbelasting (OB) en ondernemers voor de inkomstenbelasting (IB). Ieder type ondernemerschap heeft eigen criteria. De criteria lijken wel op elkaar, maar ze worden wel onafhankelijk geïnterpreteerd en getoetst. Zie de bronnen voor de links naar de website van de Belastingdienst met de richtlijnen.

Voor de OB geldt dat je al snel ondernemer bent en dus een BTW-nummer aan moet vragen. Ook als je naast je loondienst wat bijklust dan kan het zijn dat je al BTW moet gaan rekenen. Het criterium is dat de activiteiten gewoonlijk als een beroep (freelancer) of als een bedrijf aan te merken zijn, en dat de inkomsten regelmatig zijn. Dat zou dus nu al het geval kunnen zijn.

Voor de IB gelden andere richtlijnen. Hierbij twee opmerkingen:
1. Je hoeft niet aan alle richtlijnen te voldoen, het gaat om de combinatie van factoren.
2. Het gaat niet om de huidige situatie, maar om de ambities die je hebt. Dus als je nu nog geen winst hebt (wat normaal is in de opstartperiode), maar je wilt dit wel gaan behalen en je kan dat aannemelijk maken, dan voldoe je aan een criterium.

Een voorbeeld van een interpretatie: Een van de belangrijkste is dat je als ondernemer naar buiten treedt. Heb je een website? Maak je reclame? Handel je onder een bedrijfsnaam? Zelfs zoiets banaals als het hebben van een logo en briefpapier helpt al bij het aannemelijk maken dat je een onderneming drijft.

Samenvattend: ondernemer voor de OB ben je al snel, ondernemer voor de IB ligt ingewikkelder. De reden daarvoor is overigens simpel, ondernemers voor de OB zorgen voor meer belastinginkomsten (door BTW-heffing), ondernemers voor de IB zorgen voor minder inkomsten (door de zelfstandigenaftrek).

Als je denkt dat je een randgeval bent dan kan je een verzoek sturen aan de Belastinginspecteur. Die zal dan over de situatie oordelen. Maar als je als ondernemer verder wilt dan kan je beter een fiscalist inschakelen. Die kan je situatie beoordelen en daarbij adviezen geven wat je zou moeten doen om zeker als ondernemer aangemerkt te worden. Dat kost wat, maar dat kan je op de langere termijn geld schelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt bijverdienen tot een bedrag van circa 4000 euro per jaar. Onder dit bedrag ben je niet interessant voor de belastingdienst. Controle kost meer dan het oplevert.

Verdien je meer dan 4000 euro dan ziet de belastingdienst je werkzaamheden als een bedrijfsmatige activiteit. Inschrijving in het handelsregister is dan noodzakelijk.

Ben je ingeschreven bij de KvK dan bekijkt de belastingdienst of je ondernemer bent voor de BTW en of je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Je kunt een ondernemer zijn voor de BTW maar niet voor de inkomsten belasting.

Voor de BTW ben je ondernemer als je een redelijke omzet hebt of als je goederen im- of exporteert. De belastingdienst wil haar BTW incasseren.

Voor de inkomstenbelasting ben je bijvoorbeeld geen ondernemer als de inkomsten uit onderneming lager zijn dan de inkomsten uit werk in loondienst. Als je te weinig omzet, of te weinig winst maakt. Als je minder dan 1225 uur per jaar aan je onderneming besteedt.
Plus nog een aantal andere criteria.

Ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting dan kun je geen gebruik maken van de belastingvoordelen die de overheid voor ondernemers heeft gecreëerd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het hier op verschillende punten niet mee eens. Ik zal proberen kort en gemotiveerd op te reageren. Allereerst: "Je kunt bijverdienen tot een bedrag van circa 4000 euro per jaar" Dit lijkt me wel heel willekeurig. Het klopt dat voor een totaal inkomen uit arbeid tot circa 6000 euro er geen Belasting afgedragen hoeft te worden, maar de grens voor de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet ligt lager. En daarbij: als je in loondienst bent dan zijn die 6000 als bijverdiensten wel degelijk belast. Of het al dan niet uit zal komen tijdens een controle lijkt me geen goede insteek in het bepalen of je het al dan niet aangeeft bij je inkomstenbelasting. Je opmerking over ondernemer voor de omzetbelasting lijkt met onvolledig. Het gaat niet over de hoogte van de omzet, maar om de regelmaat. Een omzet van 20.000 is hoog, maar als het van twee willekeurige gebeurtenissen uit een jaar is dan ben je nog geen ondernemer voor de OB. Daarbij is het importeren of exporteren van goederen geen criterium voor ondernemerschap voor de OB. Het klopt dat voor ondernemerschap voor de IB het afhangt van verschillende factoren, dus meer dan alleen de winst. Maar het hangt zeker niet af van de verhouding tussen de inkomsten uit loondienst en de inkomsten uit de onderneming. Een goedbetaalde deeltijdmedewerker bij een bedrijf kan er best een onderneming met een matig resultaat bijhebben. Vervolgens het urencriterium van 1225 uur: dit is zeker weten niet een criterium voor het bepalen van ondernemerschap. Dit is slechts een criterium voor het bepalen of je recht hebt op de zelfstandigen- en startersaftrek. Iemand die wekelijks 15 uur (op jaarbasis dus zo'n 750 uur) kwijt is aan het bijhouden van een goed winstgevende webshop kan dus wel degelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn (maar mist wel een lucratieve aftrek voor de inkomstenbelasting).