Betalingen binnen krijgt via Paypal en deze weer over boekt naar je zakelijk rekening via een andere rekening kan dit voor de belastingdienst?

Als je veel kleine betalingen via paypal binnen krijgt kun en mag je deze dan via een andere rekening weer op je zakelijk rekening storten?

Doet de belastingdienst hier moeilijk over bij een eventuele controle?

Paypal staat namelijk ingesteld in samenwerking met een priverekening en niet met een zakelijke rekening.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Als je een eenmanszaak hebt, of je zit als natuurlijk persoon in een VOF, dan maakt dat niet uit. Het betekent wel dat je Paypal rekening onderdeel wordt van de administratie die je bij moet houden. Zorg dus dat je een permanente (= 7 jaar voor zakelijke administraties bij de Belastingdienst) kopie hebt van de bij- en afschrijvingen van deze rekening. Bewaar ook de digitale exports die je maakt. Mocht je zakelijke betalingen via de privébankrekening die aan de Paypal rekening gekoppeld is laten verlopen, dan horen ook de afschriften van die rekening bij je administratie. (Als je trouwens e-mails krijgt met betalingsbevestigingen horen die er ook bij).

Als je zaken doet als een BV dan zou dit een vermenging tussen zakelijk en privé kunnen zijn. Dan moet het een en ander boekhoudkundig via je rekening courant gaan lopen. Volgens mij moet je dat willen voorkomen.

Overigens maakt het de Belastingdienst niet uit wat voor soort bankrekening je gebruikt. Dit kan paypal zijn, een zakelijke rekening of een privérekening, als je maar een administratie bijhoudt.